Securitas vd, Joachim Källsholm tycker det är viktigt att lyssna på kritiken och ta sig tid att bemöta den.

Securitas vd i möte med Afrosvenskarnas Riksförbund

I januari i år skedde ett omtalat ingripande av Securitas personal i Kista Galleria. Ingripandet föranledde stor uppmärksamhet i media. Både polismyndigheten och Securitas fastställde att inget fel hade begåtts av ordningsvakterna i samband med ingripandet på biblioteket, men ingripandet har väckt starka reaktioner.

Den 6 februari 2019 skickade Afrosvenskarnas riksförbund (ASR), med Kitimbwa Sabuni i spetsen, ett öppet brev till Securitas ledning där de bland annat begärde att få träffa bolaget för att diskutera händelsen.

Idag träffade vd för Securitas Sverige, Joachim Källsholm, tillsammans med två ordningsvakter och säkerhetsföretagets chef för ordningsavdelningen, representanter från ASR och medlemmar ur de berörda familjerna. Även om en samsyn inte uppnåddes i alla frågor så var vd:n nöjd med mötet och tycker att det är viktigt att inte gömma sig bakom stängda dörrar.

– Securitas är en samhällsaktör och för oss är det viktigt att lyssna på den kritik som riktas åt vårt håll och ta oss tid att bemöta den, säger Joachim Källsholm.

Han understryker sin förståelse för att den här typen av händelser väcker starka känslor.

– Det är viktigt för mig att förklara vårt agerande för de berörda, även när vi formellt har gjort rätt, och trots att vi har olika uppfattningar om händelsen, så har det varit värdefullt för mig att ta del av deras beskrivning av rasism och särbehandling i samhället då det är något som vi tar på största allvar och konstant måste vara medvetna om och aktivt motarbeta, avslutar Joachim Källsholm.

Taggar

Jens Granath