Mounia, 31, skulle bara sommarjobba medan hon hade uppehåll från studierna. Sommarjobbet ledde till fortsatt anställning, och idag trivs hon lika bra som då. Foto: Securitas Sverige AB.

Nyhet -

"Jag skulle bara jobba på Securitas under sommaren men nu har jag varit här i några år"

Mounia, 31 år, sökte ett aktivt sommarjobb under tiden hon studerade då hon tidigare arbetat på kontor i flera år. Hon fick jobb som sjöfartsskyddskontrollant i hamnen på Securitas och när hon väl skulle återuppta studierna efter sommaren trivdes hon för bra för att lämna jobbet bakom sig.

Hej Mounia, vad jobbar du som?
- Jag jobbar som sjöfartsskyddskontrollant och är i grunden väktare.

Kan du berätta vad man får göra när man jobbar i hamnen?
- Självklart, vi får göra ganska mycket... Vi gör behörighetskontroller och säkerhetskontroller, håller koll på vad passagerare tar med sig ombord och utför biljettkontroller av fordon. Vi arbetar också mycket med service i hamnen, då vi vägleder människor dit de ska eller svarar på deras frågor.

Hur kommer det sig att du blev sjöfartsskyddskontrollant?
- Det var rekryteraren som tyckte att hamnen skulle passa mig bäst då jag sökte ett flexibelt jobb och kan prata flera språk. Många människor passerar hamnen så det är ett väldigt socialt och varierat jobb, vilket har passat mig perfekt.

Trodde du att du skulle bli långvarig på Securitas?
- Nej, det trodde jag inte... Jag skulle bara vara här under sommaren men nu har jag varit här i några år. Jag tyckte arbetet var roligt så jag tänkte att mig blir de inte av med. Jag slutförde studierna samtidigt som jag jobbade på sidan av, men trots min utbildning har jag valt att vara kvar här då jag trivs väldigt bra med mitt jobb.

Vad är det bästa med ditt jobb?
- Det är alla människor man möter, vare sig det handlar om kunder, turister eller kollegor. För varje arbetspass som går lär man sig otroligt mycket och man får utvecklas både i sin karriär och som person tillsammans med andra.

Upplever du att det finns möjlighet att växa inom företaget?
- Absolut! Det finns mycket att göra här så det är svårt att känna att man fastnat. Jag har själv flyttat från ena halvan av landet till den andra och kan fortfarande jobba inom företaget. Jag ringde chefen i staden jag flyttat till och frågade om jag kunde få jobba, veckan därpå hade jag börjat.

Känner du att du får göra skillnad för andra människor?
- Ja, det gör jag. Jag bidrar med trygghet genom att jag är på plats och svarar på människors frågor, och om något händer är jag nära till hands.

Hade du några fördomar mot ditt yrke innan du började arbeta här?
- Nej, inga alls. Jag har alltid sett alla till individen och inte branschen, om något sägs eller händer i branschen ska man inte dra alla över samma kam.

Varför ska man söka jobb på Securitas?
- Varför ska man inte? Det värsta som kan hända är att du har precis lika mycket i ditt liv som du hade innan du sökte. Det finns ingenting att förlora. Du kommer lära dig nya saker hela tiden, ha roligt tillsammans med kollegorna och aldrig tröttna på ditt arbete.

Har du några tips till den som ska söka?
- Var dig själv och ha kul! Det är ett tufft jobb med mycket allvar och ansvar, men glöm inte att njuta och ha kul med kollegorna längs vägen.

Vill du också jobba i hamnen som sjöfartsskyddskontrollant eller vilken uniform passar dig bäst? Du hittar våra lediga tjänster här: www.securitas.se/jobba-hos-oss/ledigajobb/