Securitas tecknar fyraårigt avtal med Västra Götalandsregionen avseende säkerhets- och bevakningstjänster

Securitas levererar säkerhets- och trygghetstjänster till Västra Götalandsregionen

Securitas har tilldelats uppdraget att tillhandahålla säkerhets- och trygghetstjänster för Västra Götalandsregionen genom ett avtal som sträcker sig över fyra år. Säkerhetsföretaget vann upphandlingen som omfattar bland annat väktar- och ordningsvakttjänster och personskydd.

Västra Götalandsregionen ansvarar för kollektivtrafik och sjukvård i Västra Götaland och har även uppdrag kring regional utveckling och kulturfrämjande i området. Regionen befolkas av drygt 1,7 miljoner människor och Västra Götalandsregionen erbjuder vård genom bland annat 165 vårdcentraler, 157 tandvårdskliniker och 17 sjukhus, varav ett är ett universitetssjukhus. Inom kulturuppdraget ryms drift av flertalet namnkunniga institutioner såsom Göteborgsoperan och Göteborgs botaniska trädgård.

Securitas, som innehaft avtalet sedan 2009, får nu alltså återigen uppdraget att säkerställa att kollektivtrafik och vård- och kulturinrättningar är trygga miljöer för invånarna Västra Götaland. Securitas har en mycket god geografisk närvaro i regionen och kommer att tillhandahålla väktare, ordningsvakter, trafikvärdar och vid särskilda behov personskyddsväktare till regionens verksamheter. Utöver detta ansvarar Securitas för larmmottagning från regionens många verksamheter. Dessutom ingår tekniska tjänster i avtalet, där tillfälliga larmlösningar kan avropas om behov uppstår.

Kim Landegren, Key Account Manager på Securitas, menar att i det här fallet är Securitas storlek verkligen en styrka:

-Vi har en mycket stark geografisk närvaro i Västra Götaland. Det ger oss möjlighet att erbjuda regionen både personella och tekniska tjänster med hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris. Vi är stolta och glada över att vi får förnyat förtroende hos Västra Götalandsregionen, det är en aktiv och driven kund som tar säkerhet och trygghet på allvar.

Avtalet börjar gälla 1 oktober 2020 och sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års förlängning.

Regioner