Securitas tar över bevakningen i Region Norrbotten. Foto: Anders Alm.

Securitas tar över bevakningen i Region Norrbotten

Under sommaren 2021 utannonserade Region Norrbotten ett säkerhetsuppdrag som omfattade fyra delområden; Malmfälten, Östra Norrbotten, Piteå älvdal och Luleå/Sunderbyn/Boden. Securitas kammade hem samtliga delområden och har nu ingått ett avtal på 2+1+1 år där det totala avtalsvärdet uppgår till ca 33 miljoner kronor.

Uppdraget innefattar till största del stationär och ronderande bevakning samt larmutryckning. Avtalet som startas upp i etapper har dragit igång från och med den 3:e januari i år på tre av de fyra delområdena och väntas vara i full rullning på samtliga orter från och med 1:a april i år.
– Det här betyder jättemycket för oss och vi behöver nu fokusera på rekrytering för att täcka upp den bemanning som uppdraget åt Region Norrbotten kräver. VI ser det som ett prestigeuppdrag att ta över bevakningen för region Norrbotten och där vår helhetslösning var vad som vann i slutändan, säger Markus Printz, avtalsansvarig Securitas Sverige AB.

Helheltslösningar är framtiden
Solutions, alltså helhetslösningar, är något som Securitas satsat stort på de senaste åren. Detta för att förenkla säkerhetserbjudandet för kunden och därmed kunna erbjuda skräddarsydda lösningar som innefattar allt från bevakning, larm, kameratjänster och brandskydd i en och samma affär. Något som Marcus Printz menar ger nöjdare kunder på sikt.
– Vi vet av erfarenhet att när kunden får en helhetslösning så ger det ofta mer utdelning för kunden för varje betald krona. Närmast ut är alltså Region Norrbotten att se detta som en bra lösning och har därför redan tecknat ett tilläggsavtal gällande personlarm vilket utökar helhetslösningen inom avtalet ytterligare.

Varför ska man välja Securitas som säkerhetsleverantör?
– Det borde vara det självklara valet för alla säkerhetsmedvetna. Vi strävar alltid efter att leverera högkvalitativa lösningar anpassade för varje enskild kund och dess behov. Vi är inte alltid billigast men vi strävar alltid efter att erbjuda den bästa säkerhetslösningen till våra kunder.

Vad händer nu i Region Norrbotten?
– Vi är nu mitt uppe i en övergångsprocess och genomför en ganska så omfattande överlämning från nuvarande leverantör på bland annat Sunderby sjukhus. I övrigt så är vi mitt uppe i rekryteringar och mycket med det praktiska som följer med att starta upp ett sådan här omfattande avtal, både då det rör sig om många olika delar men också då det sträcker sig över ett så stort geografiskt område som Norrbotten är så vi har att göra vilket är jättekul! avslutar Markus Printz.