Grannörden Anna.

Hon kallar sig själv för serieentreprenör, författare och konstnär. Men det är bara en bråkdel av allt hon gör. Anna Benson har skrivit flera kokböcker, designat keramik och driver tre bolag. Hon är även granexpert, vilket inte är så konstigt då hon tillsammans med sin lillebror levererar julgranar direkt till dörren.

Du har mycket på gång hela tiden, bokmässan i höstas och julgransförsäljning efter det. Vad är det som driver dig?
Eftersom jag har varit egenföretagare under så många år, behöver man vara passionerad och driven. Jag har förmånen att kunna välja mina projekt, och jag gör bara det som jag själv tycker är kul och inspirerande, då är drivet mycket enklare. Jag har släppt min nionde bok, Blå Kokboken II, till förmån för Cancerförbundet. Det är den senaste uppföljaren från de tidigare kokböcker jag skrivit, Blå Kokboken I och Rosa Kokboken I och II. Det ska finnas ett engagemang i allt jag åtar mig och den kreativa ådran inom mig måste jag konstant få utlopp för. För mig är att kreera en typ av terapi, oavsett om det är en affärsidé, en tavla eller keramik. Så länge jag känner stimulans är allt jag gör kul. Just nu driver jag flera bolag, bland annat ett för mitt författarskap och sen Smålandsgran som jag har tillsammans med min lillebror. Det är ett företag som levererar julgranar direkt till dörren

Hur kom du in på det spåret, att sälja julgranar?
Jag är uppväxt med min familj i Småland och min pappa är en av Sveriges största granodlare, han är också den enda kravcertifierade. Så alla våra granar är ekologiska, vilket är väldigt bra. I och med det startade jag tillsammans med min bror ett av mina tre bolag, Smålandsgran. Vi levererar helt enkelt julgranar hem till dig, direkt utanför dörren. Då känns det tryggt att veta att våra granar är bra produkter, både för naturen, djuren och för våra kunder. Många tänker mycket på att det man lägger in i kylskåpet ska vara ekologiskt men väldigt få uppmärksammar det som du ställer mitt i huset under en månads tid. Idag finns å andra sidan en helt annan medvetenhet kring miljö och bekämpningsmedel, och det har märkts av tydligt i vår verksamhet.

Du har skrivit en bok om granar, berätta.
Precis. Granboken kom till efter att vi startade bolaget Smålandsgran, det var först då jag insåg hur stort julgranar är. Sverige är världens största granland per capita, det säljs 3 miljoner granar varje år och lika många odlas. På 10 miljoner människor har vi 6 miljoner granar i omlopp varje år och det är väldigt många. I detta kunde jag koppla på mitt författarskap och nördighet för just granar. Det var, och är fortfarande är liten trend med att böcker ska vara nischade och då kände jag att Granboken kom helt rätt i tiden. Under december månad, när den kom, var det Sveriges mest sålda bok, vilket var väldigt roligt och i den finns verkligen allt du vill veta om julgranar. I och med boken har jag fått någon gransexpert-titel och det är klart, jag är uppväxt med granar så jag kan en hel del.

Hur kombinerade du Granboken med ditt matintresse?
Det kändes kul att inte bara gå på spåret för hur man kan pynta sin julgran. Utan vad mer man kan göra med en gran när tiden i vardagsrummet är över. Man kan göra så mycket med barren och granskotten i matlagning. I boken finns ett kapitel om granmat där jag ger recept eller tips på vad man kan tillaga med den. Du kan till exempel använda granskotten och göra gran-te. Det är väldigt gott och innehåller mycket vitaminer och de flesta som gjort lumpen har nog någon gång under en övning druckit det. Själva barren är en väldigt häftig krydda i matlagning, det smakar som rosmarin fast kraftigare. Det är väldigt gott till lamm, samtidigt som det är nyttigt och innehåller mycket antioxidanter. Jag rekommenderar alla att testa det. Du kan göra en granola och jag inbillar mig att det också finns ett recept på granglass. Kommer man inte på något är det superenkelt att ändå samla upp barren och frysa in som en vanlig krydda.

Du bor i Barcelona nu, men saknar du Småland ibland?
Absolut. Jag försöker vara hemma i Småland så ofta jag kan. Under den här fantastiska sommaren vi hade var jag där väldigt mycket. Tyvärr finns inte så mycket skog i Barcelona och är jag hemma i Stockholm bor jag så centralt att det tar en stund att ta sig ut till skogen. Nu när jag också har min hund är det så avslappnande att komma hem till Småland och gå runt i de djupa småländska granskogarna, känna doften från dem och höra trädtopparna susa. Det är något av det bästa jag vet.