75 år i gastronomins tjänst

I 75 år har Segers Fabriker klätt Sveriges hotell och restauranganställda. Med tre säljkontor och tre fabriker är det svårt att tro att företaget började på en cykel.

Den 4:e juni 1943 la Gustav Adolf Segerqvist grunden för det som skulle komma att bli Segers Fabriker AB. Gustav föddes i Röshult utanför Ulricehamn den 19 februari 1909 och var son till en gårdsfarerihandlare. Han spenderade sin första yrkesverksamma år som snickare, men i början av 40-talet valde han att följa i sin fars fotspår. Han köpte sig en cykel och började trampa runt mellan byarna för att sälja det han hade att sälja. Efter några år införskaffades emellertid ett kontor och några hemsömmerskor anställdes och företaget började blomstra.

Gustav ska ha sagt att under kriget var inte det svåra att sälja utan att köpa in, och det var först efter andra världskrigets slut som Segers riktade in sig mot lättare yrkeskläder.

1976 tog Gustavs dotter Mona Larsson över firman. Mona var en säljare ut i fingerspetsarna och var känd bland landets alla kockar. 1981 blev hon en Nobis gubbe på initiativ av Operakällarens dåvarande kökschef och hovtraktören Werner Vögeli, något som hon alltid varit väldigt stolt över.

Monas son, och nuvarande ägare, Roger påbörjade sin bana på Segers redan som liten gosse då han sprang runt på företaget och samlade lump. Men åren gick och Roger valde en annan bana som rörläggare. Den nya karriären tog honom jorden runt från de norska oljeriggarna vidare till Vietnam, Nigeria, Yemen, Syrien och slutligen Irland. Dessa resor skulle komma att gynna honom senare i livet.

1984, i samband med att äldsta sonen föddes, kände Roger att det var dags att rota sig och han började på familjeföretaget. Det tog inte lång tid innan han tog över rodret från Mona.

I slutet av 80-talet började Roger se sig om efter en mer effektiv produktionsmodell än det dåvarande systemet med hemsömnad. Han prövade på legotillverkning i Polen, Litauen och Estland innan första spadtagets sattes till fabriken i Tapa, Estland.

Några år senare hade företaget växt ur sina lokaler i centrala Borås och flyttade till företagsparken Viared i Borås där de även har sin adress i dag. Stegvis flyttade Segers lager- och logistikavdelning även den till Tapa. Något år senare påbörjade man även försäljningen till hotell och restauranger på den baltiska marknaden från ett nystartat säljkontor.

Under tiden hade Roger riktat blicken mot S’humsk i Ukraina. I början av millennieskiftet öppnades dörrarna till en ny fabrik där. Segers har blivit en viktig del av den ukrainska staden och 2017 fick Roger ta i mot stadens nyckel.

Även i Estland har företaget utmärkt sig när de fick ta emot en silvermedalj i samband med att Segers varit verksamma i landet i 20 år. Förtjänstmedaljen i silver är den högsta utmärkelsen som ett utländskt företag kan få i Estland.

Sedan 2015 har finns Segers Fabriker även representerade på kontinenten av dotterbolaget Segers Benelux B.V.

Under 2017 öppnade Roger ytterligare en produktionsenhet. Denna gången i Lahore i Pakistan. Benny Karlsson, VD för Segers Fabriker AB, säger att -Man kan sätta ner Roger vart som helst i världen så bygger han en fabrik.

Arbetsrätt har alltid varit viktigt när Segers bygger fabriker. Som anställd på fabrikerna har man rätt att arbeta i ljusa och hygieniska lokaler med god uppvärmning och ventilation. Personalen har rätt att gå hem med full betalning även om orderböckerna inte är fulla. Segers uppfyller de lagar kring arbetsrätt som varje land utfärdat samt ger avsättning till pension och försäkring. Sedan förra året är Segers anslutna till Amfori BSCI och den som är intresserad har enligt företaget alltid möjlighet att besöka Segers fabriker för att se hur de arbetar med miljö och socialt ansvar.