Hållbara städer och samhällen

Hållbarhetsmål elva verkar för inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara städer och bostäder. Grunden för elektroteknisk infrastruktur i städer och samhällen är standarder.

Elektroteknisk standardisering behandlar många delar av infrastrukturen, bland annat transportmedel, vatten, sanitet, elektricitet, larm och säkerhet, kameraövervakning, belysning. Exempel på standardiseringsarbete med elektroteknisk infrastruktur är IEC 61936 om starkströmsanläggningar. IEC 62853 handlar om tillförlitlighet i öppna system och IEC 62267 behandlar automatiserad spårbunden passagerartrafik i stadsmiljö, som arbetas med nationellt (TK 9), europeiskt (CENELEC TC 9X) och internationellt (IEC TC 9).

Standarder behandlar mycket av den infrastruktur vi dagligen förlitar oss på, som att kunna ta oss från A till B, kunna röra oss ute i mörker och kunna betala med kort. Standarder förenklar, kvalitetssäkrar och spar resurser i samhället.

Via SEK, den svenska nationalkommittén i IEC, kan svenska organisationer, företag, myndigheter, högskolor och universitet delta i den internationella standardiseringen.