​Erik Lundin, Madi Banja, Kaliffa med flera till Gambia för Selam Festival Banjul 2019

-Selam lanserar musikutbytesprojektet Benachin mellan Sverige och Gambia

Benachin är kulturorganisationen Selams nya utbytesprojekt som med stöd av Musikverket kommer att skapa artistiska och kulturella utbyten mellan gambian-svenska och gambiska artister. De medverkande artisterna Kaliffa, Seedy, Njol, Madi Banja, Erik Lundin, Kumba, Mary N’diaye och DJ Black Moose kommer att delta i och genomföra konserter, workshops, nätverksmöten, seminarier och studiebesök i Gambia i början av januari. Allmänheten kommer få ta del av konserterna på Selam Festival Banjul 2019.

”Det har länge skämtas om hur oproportionerligt många artister det finns i Sverige med gambiskt ursprung och jag har alltid älskat idén av att göra något av det, helst i Gambia såklart. Jag och många andra har blicken riktad mot the Smiling Coast och ser både en framtid för oss där men även en strålande framtid för Gambia i sig. Jag hoppas att vårt utbyte med artisterna och folket ger oss alla något att bygga vidare på. Fröet till den här resan har legat och grott i oss alla, i många år. Jag ser fram emot att se hur det äntligen får blomma ut.” Säger Erik Lundin.

Med Benachin och Selam Festival Banjul 2019 hoppas Selam att de öppnar upp en internationell musikscen för svenska musiker där de får möjligheter att skapa vidare samarbeten med tongivande kulturaktörer i Gambia för att på så sätt nå nya marknader och publikgrupper.

“Att skapa en plattform där gambian-svenska och gambiska artister möts är ett drömprojekt. Att senare även få chansen att presentera de gambiska artisterna i Sverige nästa år är stort! Det hela inleds alltså med festival i Gambia nu i januari! ” säger Mam Foon projektledare för Benachin och producent för Selam Festival Banjul 2019.

Utbytet genomförs i och emellan de båda länderna i syfte att upprätthålla och utveckla musikaliska möten och uttrycksformer. Selams partner på plats i Gambia är Absolut Entertainment.

Selam Festival Banjul 2019: fredag 4 januari - lördag 5 januari

Plats: MoonRoof, Senegambia, Kololi

Konsert med lokala och svenska artister invigs kl 22.

ARTISTER FRÅN SVERIGE

Kaliffa

Kaliffa är en stor artist på den svenska hiphop- och reggaescenen. Helt seriöst och Kalibrera är två hits som visar på hans egna sound: en kombination av reggae, dancehall och pop. Helt seriöst blev årets låt på P3 Guld.

Seedy

Med en unik röst och låtar som Gwara Gwara och Aldrig har Seedy bidragit med ett helt nytt sound till svensk hiphop. Debuten Alice, med Nivy-kollegorna Jireel och Denz har över 1 miljon streams.

Njol

Som medlem i gruppen Panetoz, har Njol nu tagit steget som soloartist. Hans musik är en melodisk sammansmältning av afropop, trap och andra urbana element. 2017 släppte han singeln Self följt av Spotify-hiten Daway.

Madi Banja

Madi Banja slog igenom med debutsingeln Inga Problem. Hans EP Det var inte med meningen blev nominerades till två P3 guld-utmärkelser och en Grammis. 2018 släppte han singeln Ljuset i tunneln ft. Lorentz.

Erik Lundin

2016 släppte Erik Lundin sin debut EP Suedi. Samma år vann han priset Årets HipHop på P3 Guld, Årets Textförfattare samt Årets Hiphop på Grammis 2016. Därefter släpptes den hyllade EP:n Välkommen Hem. I början av december släppte Erik Lundin singeln Andetag ft. Cherrie och låten förväntas bli lika hyllad som tidigare släpp.

Mary N’diaye

Mary har grundat skivbolaget RockAfrick där hon släppt sitt album Black Grace.

Hon blev semifinalist i The Voice Sverige, deltagit i Melodifestivalen och är medlem i den legendariska gruppen BLACKNUSS.

Kumba

Rapparen medverkade på remixen av Linda Piras superhit Knäpper mina fingrar. Hon har även deltagit i en hyllningskonsert till Latin Kings på Dramaten i Stockholm. 2014 släppte hon sin singel I staden.

DJ Black Moose

DJ Black Moose är en av Sveriges mest bokade hip hop-djs. Han har arbetat med t.ex. Näääk & Nimo, Ken Ring, Abidaz och Kartellen samt öppnat för internationella artister som t.ex. Ice Cube, 50 Cent och Mos Def. Han är även en av producenterna bakom låtar som ”Vad du vill” ft. Jireel och Lamix, "iPhone" ft. Denz och Mwuana och "20 Lax" med Michel Dida, Ozzy och Jelassi. Hans debutalbum "Motgång & Framgång" kommer senare 2018.

ARTISTER FRÅN GAMBIA

Jizzle, Barham, Sophia, Gee, Royal messenger och ST

KONTAKT

Samtliga artister är tillgängliga för intervjuer som bokas via Mam Foon, mam@selam.se

Regioner

Selam är sedan 1997 en etablerad aktör på Stockholms kulturscen. Med visionen att skapa en gemensam plattform för musik och kultur arrangerar vi konserter, festivaler och seminarier för lokala och internationella nätverk.

Genom vår verksamhet öppnar vi upp för världsartister från bl.a. Afrika, Latinamerika och Karibien samt driver arbetet för kulturella utvecklingsfrågor framåt både ur ett svenskt och internationellt perspektiv.
www.selam.se