Selam Festival Addis 2015 17-18 januari, Tropical Garden  Addis Abeba, Etiopien

Selam Festival Addis 2015 17-18 januari, Tropical Garden Addis Abeba, Etiopien

”Swinging Capital of Africa!”

Save the date! Det är dags för den 4:e upplagan av Selam Festival Addis!

Gör dig redo för att årets musikhändelse! Vi presenterar en fantastisk line-up med nationella, regionella och internationella artister på mysiga och pittoreska Tropical Garden, mitt i hjärtat av Addis Abeba, Etiopien!

Förutom utomhuskonserter med grymma artister erbjuder festivalen också filmvisningar, bazar med lokala varor och smarrig mat samt DJ’s och efterfester på klubbar i centrala Addis! Under festivalen hålls även seminarier, föredrag, workshops och praktiska utbildningsmöjligheter för särskilt inbjudna deltagare. Fokusämnen på seminarier i år är b.la. kvinnliga artister och kulturarbetares situation i samhället, Festival som koncept, verktyg och forum, filmvisningar med Q&A med regissörer och filmskapare samt workshops inom ljudteknik, studioteknik och musikjournalistik / broadcast-teknik.

Festivalen är en plattform som möjliggör för internationella och nationella professionella musiker att träffas och samarbeta. - Festivalen fungerar som ett verktyg för nätverkande, utbildning och sysselsättning och bidrar till att börja en offentlig diskussion om musik och kultur både i Etiopien och globalt, säger Teshome Wondimu, verksamhetsledare för Selam.

Ett tema löper igenom årets festival:  en belysning av situationen och arbetet för inkluderande musikutbildning för blinda och synskadade, där Selams projekt Inner Vison kommer att synas på olika sätt, både i samtal och på scen.

Detta är ett utmärkt tillfälle att uppleva den extraordinära rikedom av talang och levande musikscen som finns i Addis Abeba! Det är verkligen en fantastisk artist line-up med en bredd av genrer från etiopisk folklore till urban musik från Sverige! Flera av Etiopiens populäraste artister kommer att stå på scenen, liksom inbjudna gästartister från Sverige, Mali, Kenya och Uganda. Allmänheten kommer att kunna njuta av konserterna i en av Addis mest centralt belägna parker, Tropical Garden i Bole-området.

Svenska artister som deltar för konserter och workshops är: Mapei (SE) Gnucci (SE) Spoek Mathambo (SA/SE) Thomas Gylling/Mosquito (SE)

Regionella artister: Habib Koite (MALI) Sarabi (KEN) Jemimah Sanyu (UGA) Lexxus Legal (DRC)

Nationella artister: Michael Belayneh, Abel Mulugeta, Samuel Yirga, Ethiocolor,  Eden Gebreselassie, Tadele Gemchu, Helen Berhe, Tsegaye Eshetu, Circus Debre Berhan

Film Screenings med Q&A: ”Afripedia” av Stocktown (SE)

En dokumentärserie i fem delar som erbjuder fängslande, intima berättelser, berättade av afrikanska visionära konstnärer som pushar gränserna för kreativa självuttryck. - Vi vill ta fram röster och berättelser som väver en utmanande, okonventionell och inspirerande bild av Afrika, bortom stereotypa bilder av krig, svält och sjukdom som vi matas med dagligen, säger filmregissören Teddy Goitom, som leder projektet tillsammans med sina kollegor Benjamin Taft och Senay Berhe.

Selam Festival genomförs i samarbete med YisaKal! Entertainment och utförs av Selam Stockholm och Selam Ethiopia Team. Festivalen är en del av programmet Cultural Enablers med stöd från Sida och PostkodLotteriet.

www.selam.se