Gå direkt till innehåll
Selam Sounds presenterar: Ruben Blades 11 augusti, Annexet, Stockholm Globe Arenas

Pressmeddelande -

Selams endagsfestival, ”Selam Sounds”, är tillbaka och har nöjet att presentera en av världens mest kända låtskrivare, sångare, skådespelare, tillika jurist och politisk aktivist: Ruben Blades! Fler artister och medverkande på Selam Sounds annonseras inom kort!

Lördag 11 Augusti, 19:00
Annexet, Stockholm Globe Arenas

Ruben Blades lämnade ett oroligt Panama 1968 för att prova musikerlyckan i New York. Han fick börja som postbud på Fania Records och dagligen dra en vagn full med paket över halva Manhattan. Men Cheo Felicianos producent, Pancho Cristal, visste vad han gjorde när han tog in den unge Ruben i skivbolaget. Snart ingick Ruben i New York rörelsen innersta krets och skrev låtar åt artister som Pete Rodriguez, Richie Ray och Bobby Cruz, Tito Puente, Roberto Roena och Ismael Miranda.

1970 spelade han in sin första egna skiva, som tyvärr floppade, kanske för att Che Guevara inspirerade sången ”Juan González” och censurerades i 17 länder.

Han agerade leadsångare (tillsammans med Tito Gomez) på två av Ray Barrettos album, körade och gästade på diverse Fania utgivningar, bl.a. med Larry Harlow. Men det var hans medverkan på Willie Colóns skiva ”The Good the Bad the Ugly” (1975), som kom att bli Rubens definitiva genombrott och inledningen på en era där hans samarbete med Willie Colón fick internationellt erkännande. En era av hitlåtar följde såsom ”Pablo Pueblo”, ”Plantación adentro”, ”Paula C”, ”Sin tu cariño”, ”Juan Pachanga”, mfl. Ruben skrev även låten ”El Cantante”, som Fania vokalisten Hector Lavoe framförde.

Skivan ”Siembra” (1978), med låtar såsom ”Plástico”, ”Pedro Navaja” och ”Buscando Guayaba”, kom att bli den mest sålda salsaskivan dittills, med 25 miljoner sålda exemplar fram till idag. Skivan följdes upp av ”Maestra Vida”, en dubbelskiva där Ruben introducerade element från latinamerikansk skönlitteratur, teater och politik, med syftet att skapa en urban folklore, ett uttryck han kom att benämna ”Focila”. Genom en familj i ”barrion” behandlade han ämnen som kärlek, migration, och ensamheten för de äldre utan barn som hälsar på.
Ruben Blades befäste i och med detta sin roll som en musiker som ”talar både till fötter och huvud”, och intresset för olika konstuttryck och sociala frågor har följt honom genom hans karriär. 1984 lämnade han Fania och startade sitt egna band Seis Del Solar. Han närmade sig rock och jazzgenren och gjorde sig ett namn även utanför latingenren i samarbeten med Lou Reed, Elvis Costello och Sting.

Hans intresse för teater ledde till att han fick sin första filmroll 1982, något som med åren lett till filmroller i stora Hollywoodproduktioner. Intresset för politik närde han med en juristexamen från Harvard och genom att kandidera till president i Panamá, där han fick 18% av rösterna 1994.
Musikaliskt fortsatte Ruben att ge ut skivor, alltid med en stadig fot i de svängiga afro-kubanska rytmerna, experimenterandes med Latin Jazz genren och med Nueva Canción rörelsens medvetna texter som grund.
Åtskilliga Grammys och utmärkelser följde med skivorna ”Escenas” (1986), Gabriel García Marquez inspirerade ”Agua de Luna” (1987) och ”Antecedente” (1988).

Under 90-talet följde fler framgångar med bl.a. Grammy belönade ”Rosa de los tiempos” (1996) och ”Tiempos” (1999), samtidigt som han spelade in filmer och hade huvudrollen i Paul Simons första Broadway musikal, ”The Capeman”.
År 2004 blev Ruben Blades utnämnd till minister för turism och bosatte sig i Panamá under fem år. Sedan han blev klar med ämbetet 2009 har Ruben Blades sakta tagit upp turnerandet igen, detta parallellt med skivinspelningar, böcker och filme

Karolina Arrieta Otero

Presskontakt Projektkoordinator Stockholm

Om Selam

Selam grundades 1997 av Teshome Wondimu och är idag en etablerad aktör i Stockholms kulturliv.
Vi arrangerar konserter med liveband & DJ' s, driver festivaler, klubbkvällar och seminarier med fokuset inställt på musik & kulturella uttryck som formats i en global värld!

Genom olika nätverk arbetar vi också med utvecklingsfrågor inom musik i ett både svenskt, nordiskt och internationellt perspektiv.

Selam äger även independantlabeln Selam Sounds och etiopiska labeln Muzikawi.

För mer information gå till www.selam.se

Selam
Mäster Mikaelsgata 2B