Selam & Timbuktu på turné: 3 x Africa

Selam & Timbuktu på turné: 3 x Africa

Under december 2012 ger sig Selam och Timbuktu med musiker från Damn! iväg på en turné genom tre afrikanska länder: Moçambique, Zambia och Etiopien! Aktiviteter på schemat är konserter, seminarier, workshops och studiebesök för att inspirera till kreativitet och ett ömsesidigt lärande.

Selam firar i år 15 år som organisation, och har under de senaste sju åren arbetat aktivt med att utveckla och stärka den Östafrikanska musikindustrin. Tillexempel har Selam ett lokalt NGO-registrerat kontor i Addis Ababa, med tillhörande musikstudio och en årligen återkommande musikfestival. I år går den av stapeln 8-9 december och Timbuktu är en av de uppträdande artisterna. Nyligen drog även residenceprogrammet ”Nordic Artists in residence” igång, med svenska, norska och danska musiker och producenter som spenderar en månad i Addis för utbyte, nätverkan och samabeten med lokala musiker och artister.

Projektet 3 x Africa är en samproduktion mellan Selam och svenska ambassaderna i Moçambique, Zambia och Etiopien, med stöd från Kulturrådet och Svenska Institutet. Projektets huvudsakliga målgrupp är ungdomar, studerande, professionella artister, musiker och entreprenörer producenter, promoters, skivbolag och arrangörer samt musikorganisationer och musikinstitutioner i de aktuella länderna. Exempel på planerade aktiviter som rapworkshop, trum/percussion workshop, samtal om karriärerfarenhet, hur man kan få ut sin musik via social medier samt självklart musikerutbyte och jam i studios!

-      För mig är det väldigt lärorikt att resa överhuvudtaget och speciellt till de afrikanska länderna. På hela kontinenten har musik och dans en speciell plats i folks hjärtan på ett helt annat sätt än i Europa. I min och Damns musik har mycket influenser sina rötter i just Afrika. Vi ämnar spela så mycket musik vi kan, nätverka och göra workshops i Etiopien, Mozambique och Zambia. Vi hoppas att vi inspirerar och blir inspirerade på denna resa! säger Jason ”Timbuktu” Diakité.

Datum för turnén är: 28 nov-3 december i Maputo, Moçambique, 4-5 december i Lusaka, Zambia, och 6-10 december i Addis Abeba, Etiopien.

För mer information kontakta:

Osiel Ibanez (turnéledare från Selam) osiel@selam.se

Teshome Wondimu, Verksamhetsledare Selam teshome@selam.se