Rekrytering via sociala medier

Sociala medier är idag en stor del av vår vardag och vi spenderar allt mer tid på sociala plattformar. Jag läste precis att sedan några år tillbaka ligger användningen på 75 procent bland Sveriges befolkning. Denna utveckling har bidragit till att många företag idag väljer att gå ifrån traditionella kanaler och/eller komplettera med sociala medier när de ska rekrytera.

Vill du nå ut till många är sociala medier ett enkelt sätt att snabbt få stor spridning. LinkedIn, Facebook och Twitter tillhör de vanligaste plattformarna som används av företag i rekryteringssyfte. Vissa använder sig även av Instagram och Snapchat. Vilken social plattform som passar bäst beror på vilka förutsättningar företaget har, vilken bransch du söker medarbetare inom och vilken målgrupp du vill rikta dig till.

För att vara framgångsrik på sociala medier krävs närvaro och en genomtänkt strategi för hur man ska agera som företag. En uppdaterad och underhållen företagssida eller företagsprofil är viktigt för att ge en bra bild av företaget och intressera kandidater. Där kan du bygga ditt varumärke, visa upp företagskulturen, karriärmöjligheterna och marknadsföra ditt företag.

Det är viktigt att fundera igenom hur man vill presentera sitt företag och hur man kan anpassa annonseringen mot olika målgrupper. Vi på Select ser annonsering i sociala medier som ett bra komplement till en traditionell executivesearch-process då man även här kommer i kontakt med kandidater som kanske inte aktivt söker jobb, men har rätt kompetens och är öppna för nya möjligheter.