​6 favoriter i Alperna

​6 favoriter i Alperna

Vassa toppar och mjuk snö. Kyliga åk och värmande brasor. Alperna lockar alltid. Men vart ska du åka? Vi tipsar om sex sköna skidorter.

1. CHAMONIX, FRANKRIKE

På jakt efter en klassisk vintersportort med ett utbud som passar de flesta? Du behöver inte leta längre än till Chamonix. I Chamonix hölls de första olympiska vinterspelen 1924, staden kallas ibland för “skidåkningens huvudstad” och åkningen i dalgången där Chamonix är centralort håller absolut världsklass. Här finns flera system av pistade nedfarter – många med rejält långa ut­förslöpor – och fina möjligheter till offpiståkning. Chamonixdalen bjuder också längd­skidåkare på många fina spår.

2. AVORIAZ, FRANKRIKE

Pittoreska Avoriaz byggdes på 1960-talet och är skräddarsydd för skidåkning. Biltrafik är förbjuden, du tar dig runt på skidor, till fots eller i hästdragna slädar. Backarna passar bäst för medelgoda eller bättre skidåkare. Många blåa och röda pister, men även nedfarter för nybörjare finns. Runt Avoriaz finns 45 kilometer längdåkningsspår.

3. ZELL AM SEE, ÖSTERRIKE

Hundraprocentig snögaranti lovar Zell am See sina besökare. Här finns tre skidområden med helt olika karaktär. På Kitzsteinhorn öppnades Öster­rikes första organiserade glaciärskidåkning redan 1965 och där finns 41 kilometer nedfarter, populär offpiståkning och tre skidparker – varav en lockar med landets största pipe. På glaciären åks det skidor året om. På Schmittenhöhe är dragplåstren fina backar, 77 kilometer pist sammanlagt samt 26 liftar och kabinbanor. En av kabinbanorna är faktiskt, designad av självaste Porsche. De mjuka nedfarterna på Maiskogel i närliggande Kaprun passar perfekt för familjer, men mesigt är det inte. Där finns områdets längsta pist: sju kilometer i ett enda åk. Zell am See har gjort sig känt för sina bra skidskolor och bra omhändertagande av barnen. Föräldrarna kan lugnt lägga några svängar på egen hand, barnen har det fint.

4. GASTEINERDALEN, ÖSTERRIKE

En dalgång, fyra skidområden, och över 220 kilometer välansade nedfarter. Gasteinerdalen är förmodligen alpernas mest populära skidparadis. Här finns något för alla, skidåkare som brädnö­tare, offpistproffs och familjer. Dessutom är det både snösäkert och välordnat. Över en halv miljard kronor har under senare år satsats på nya liftar och pister. Nya Stubnerkogelbahn är ett exempel. Ta rulltrappan till kabinen som snabbt tar dig upp till toppen och till ett vidsträckt område utan liftköer. Missa inte hängbron och utsiktsplattformen däruppe. Den förstnämnda ger lätt svindel, den andra bjuder på vackra vyer mot Grossglockner, Österrikes högsta berg. Bad Gastein är också en utmärkt spa-stad med ett utbud av varma källor och pooler både inom- och utomhus. Den som gärna packar med sig längdlag­garna har 45 kilometer spår att glida i, bland annat Sportgastein på 1 600 meters höjd med åkning långt in på vårkanten.

5. MADONNA DI CAMPIGLIO, ITALIEN

Italiens främsta skidort och en av Alpernas klassiska pärlor. På 1 550 meters höjd i underbara omgivningar, inkilad mellan klippor och glaciärer lyckas Madonna di Campiglio med konststycket att på samma gång vara härligt bergscharmig och lyxigt exklusiv. Byn är delvis bilfri och längs huvudstråket ligger modebutikerna på rad. Många italienare reser hit för att shoppa fint och äta gott, lika mycket och ibland till och med mer än för att åka skidor. Om du är uppe med tuppen har du goda chanser att få åka i nästan folktomma backar. En nyhet senaste vintersäsongen var den nya lift som numera knyter samman Madonna di Campiglio med Pinzolo. På så sätt skapas ett sammanhängande skidområde, på ett och samma liftkort, från Pinzolo till Folgarida-Marille­va med Madonna di Campiglio i mitten. En annan nyhet är de fyra nya pisterna i Cinque Laghi, där Ingemar Stenmark tog sin första slalomseger 1974. Stenmark vann sammanlagt åtta segrar i Madonna, så det här är klassisk svensk vintersportmark.

6. LIVIGNO, ITALIEN

Här har hittar du finfin skidåkning, spekta­kulär taxfreeshopping och mängder av bra restauranger. Vi börjar med shoppingen och maten: i Livigno finns cirka 250 butiker och 120 restauranger. Staden, som utgörs av fyra sam­manlänkade byar, är sedan lång tid tillbaka en skattefri zon. Restaurangerna är ofta traditionella och använder recept som funnits i dalgången i generationer. Skidåk­ningen då? Liftsystemet är modernt och snön ligger i regel från november till maj. Pisterna är ganska enkla och passar perfekt för noviser och barnfamiljer.

Boka din skidresa med Sembo