Bilsemester är modernt igen

Bilsemester är modernt igen

"Alla" åkte på bilsemester på 70- och 80-talet. Sommarsemestern var synonymt med bilsemester vilken innehöll campingbord med stolar och tält med sovsäckar, tätt packade i bagageutrymmet. Barnen satt i baksätet utan säkerhetsbälte, låg och sov på hatthyllan eller hängde ut genom fönstret och vinkade till alla som passerade.

Tiderna förändras och idag sitter barnen fastspända i godkända bilbarnstolar, campingbordet och tältet är utbytt mot resehandlingar till det beställda hotellet, men en sak är sig lik - vi åker fortfarande på bilsemester.

Enligt Stena Lines årliga bilsemesterrapport åker fler än 4 av 10 svenskar på bilsemester i år, och det är Danmark som är den största destinationen. Rapporten stämmer väl överens med Sembos bokningar. För sommaren 2016 har Sembo sett en ökning av bokningar med 25% till Danmark och det är LEGOLAND® på Jylland som är det stora dragplåstret.

Skandinavien är i allmänhet populärt och bokningar till både Sverige och Norge har ökat kraftigt. Bokningar till västkusten i Sverige har fördubblat sig, och till Norge ses en ökning på 61%

Att åka på nya tidens bilsemester gör också Johan "matgeek" Hedberg och andra kända bloggare på sommaren. På Instagram under #UltimateEuropeanRoadtrip ser du bilder och filmer från deras bilsemesterupplevelser i Skandinavien.

För mer information kontakta:
Michael Krüger, Head of Sales & Marketing
michael.kruger@sembo.se