​Danmark är årets semestermål 2016

​Danmark är årets semestermål 2016

Danmark har alltid varit populärt bland svenskarna och så också i år. Sembo har fram tills nu en 24% ökning i antal bokningar till Danmark, och det är LEGOLAND® som är det stora dragplåstret. Till Billund och de närliggande byarna är det hela 50% fler beställningar av övernattning jämfört med 2015.

Marknadsansvarig på LEGOLAND®, Ole Petter Diseth, säger att ” LEGOLAND® är en del av den svenska barnuppfostran”, och det stämmer nog. Många i föräldragenerationen har besökt LEGOLAND® när de var små, och nu vill de ge de goda barndomsminnena vidare till sina egna barn. LEGOLANDs® stora satsning med Ninjago® som årets nyhet, lockar också flera barnfamiljer till Jylland.

Det är mer än nöjesparkerna som är attraktiva. Sembo ser också en bokningsökning till städerna Köpenhamn, Aalborg och Århus. Speciellt Aalborg har fått en stor ökning 2016 och den geografiska placeringen med närhet till färjorna och stadens egen flygplats, gör det enkelt att komma från Sverige till Aalborg.

- Danmark är årets semesterresmål, säger Michael Krüger, marknads- och försäljningschef på Sembo. Fördelen med Danmark är att det är ett året-runt-resmål. På sommaren är det många barnfamiljer som åker, och vi ser också en trend med att flera reser på våren och hösten. Sedan är även julmarknaderna och julhandeln i november och december alltid populärt. - Vi har redan nu i början av maj, fått in bokningar till Köpenhamn, och Aalborg i december, fortsätter Michael Krüger.

För mer information, vänligen kontakta:Michael Krüger, Head of Sales & Marketing, 070-164 85 01

michael.kruger@sembo.se

Stena Line Travel Group AB/Sembo är en av Sveriges största researrangörer. Sembo erbjuder flexibla, på egen hand resor med regujärflyg, färja och hyrbil till ca 200.000 boenden i 40 länder. Sedan 2015 finns även kryssning i utbudet. Resorna säljs online, per telefon och hos över 300 resebyråer i hela landet. Sembo etablerades 1987 och ägs sedan 2009 av Stena Line AB. Sedan 2012 är Sembo (sembo.se, sembo.no, sembo.fi, sembo.pl, sembo.de) en del av Stena Line Travel Group AB där även DTF-Travel, Nemrejse, FerideReisen, Best Travel, flygbiljetter.se och EOF ingår. Sembo har 55 anställda, huvudkontor i Helsingborg och omsätter årligen ca en halv miljard kronor.