Sembo lanserar AI-assistent för planering och bokning av flerstoppsresor i ett och samma flöde — tar världsledningen i AI-utvecklingen inom resor

Helsingborg — Sembo, en av Nordens ledande resebyråer, har lanserat en ny typ av AI-assistent som ger skräddarsydda förslag på resor, transport och boenden i ett och samma flöde — och låter resenären boka och betala den AI-genererade resan med ett klick. AI-assistenten är byggd med teknik likt den bakom ChatGPT och ger resenären möjlighet att kombinera olika destinationer, transportsätt och boendealternativ för att på så sätt prisjämföra hela resan. Verktyget är helt kostnadsfri och ger resenären betydande mer frihet i sin reseplanering. Lanseringen är den första i sitt slag globalt.

Andreas Elmgren, General Manager på Sembo, säger: “Det här kommer sätta en ny branschstandard globalt. Vi ser att många är inne och nosar på AI och bygger egna ChatGPT-inspirerade lösningar, men detta är första lösningen där man både får förslag och möjlighet att boka flera olika transportsätt och boenden i ett och samma verktyg och bokningsflöde. Det ska vara lika härligt att boka en drömresa som det är att åka på den. Nu får resenärerna äntligen sätta sig i förarsätet och kan för första gången få översikt i ett och samma flöde, oavsett resans komplexitet.”

Nyheten kommer samtidigt som svenskar i stor utsträckning fortsätter att prioritera resandet. Samtidigt har lanseringen av ChatGPT gjort att allt fler branscher tittar på hur AI kan implementeras för att förbättra kundupplevelsen.

Jari Virtanen, VD Stena Line Travel Group Holding AB säger: “Sembo har alltid varit ett teknikdrivet och innovativt reseföretag och det är också bland annat därför Stena Line gick in som ägare. Generellt sett ligger resebranschen långt efter den typ av digitalisering som andra branscher gjort — sättet att boka resor har sett likadant ut de senaste 20 åren. Nu tar Sembo ett rejält kliv framåt och det känns fantastiskt att gå i bräschen internationellt. Vi har goda förhoppningar att detta kommer ytterligare stärka Sembos position på marknaden, både hemma i Sverige och internationellt.”

En första version av AI-assistenten lanserades den 9 april.