Att leva och leda i turbulens – konsten att skapa rum för rätt förändring

Vi befinner oss i en värld av ständiga förändringar och det är något vi måste lära oss att leva med. Det är inte längre ett val utan snarare ett faktum. Detta innebär att förmågan att leva och leda i en turbulent miljö är något alla individer och organisationer måste träna sig på, samt hitta strategier för att hantera.

Arbetslivet har varit i förändring under lång tid men många upplever att den period som samhället är inne i just nu innebär att förändringstakten ökat än mer, inte minst som följd av den pågående digitaliseringen som ritar om många gamla sanningar i arbetslivet. Därför är det av största vikt att både förstå vad som präglar det framväxande arbetslivet men också om vad som krävs för att leva och leda i en sådan situation.

Senabs rapport, ”Att leva och leda i turbulens – konsten att skapa rum för rätt förändring”, sätter utmaningen att leda i förändring i blickfånget och presenterar tio nycklar för att lyckas samt att leva i ständig förändring och vi får även ta del av svenskarnas syn på förändring i arbetslivet.

Tillsammans med Kairos Future har Senab spanat efter trender som formar ett alltmer turbulent arbetsliv. Vi har intervjuat företag som har erfarenhet av stora förändringar samt genomfört en enkätundersökning bland 1000 yrkesverksamma respondenter om hur de ser på förändring kopplat till arbetslivet. Svaren har sammanställts i en rapport med ambitionen att ge dig som läsare perspektiv på den tillvaro och de beslutsmiljöer vi lever i och hur vi kan möta de mest utmanande förändringarna. De utmaningar vi inte kan kontrollera.

– Vi på Senab möter själva förändringar hela tiden. Och vi vet att förändring alltid börjar med människor. Därför är det viktigt att arbeta för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att medarbetare ska vilja gå till jobbet. Engagemanget kommer när vi sätter människan i centrum och lyssnar med intentionen att förstå och är tydliga med vår vision, säger Mikeal Grundén VD Senab AB

– Största risken i arbetslivet idag är när man inser att det krävs förändrade arbetssätt men där ledningen tar beslut om förändring utan att ge den tid eller att förankra den internt. Man räknar istället med att det ska sköta sig självt. Eller när ledningen undervärderar själva förändringen – man inser inte hur stor förändringen verkligen är för organisationen, säger Johan Selberg, Manager SWS, Senab

I samband med att rapporten släpps i Almedalen på tisdag 3/7 kl 08.30 hålls också en paneldiskussion med spännande panelmedlemmar såsom Ann Ekengren, people & culture manager, Nordic Choice Hotels, Christian Bjerdén, HR director, Preem, Annica Ånäs, CEO, Atrium Ljungberg och Carina Tillman, HR manager, Edsbyn Senab.

Rapporten kan läsas i sin helhet i bifogad PDF samt på www.senab.com

För mer information kontakta:
Mikael Grundén, VD Senab AB, 0765-33 51 33
mikael.grunden@senab.com

Camilla Kempe, Marknad Senab AB, 0765-335181
Camilla.kempe@senab.com

• arbetsplatsstrategier
  • hotell & restaurang
  • konceptinredning
  • politik - almedalsveckan

• Västra Götaland

På Senab drivs vi av uppfattningen att stora idéer föds när det finns rum för kreativitet, där människor kan nå sin fulla potential och där förväntningar kan överträffas. Det har vi alltid gjort – ända sedan starten 1975.

Som en av Nordens ledande aktörer inom inredning och tjänster för företag och organisationer med fokus på kontor, hotell, restaurang och butik har vårt mål alltid varit att stärka våra kunders varumärken.

Vi ingår i Edsbyn Senab–koncernen och representerar alla stora varumärken i branschen och har också egen produktion och produktutveckling. I tillägg till våra lokala kontor finns vi idag även representerade i Asien och Nordamerika.

Besök oss på senab.com!