APart Champ One - Förstärkare i klass G-H utan fläkt.

Tillverkaren APart introducerar Champ ONE : designad att leverera rent och högt ljud.

Champ One är ett nytt mycket välbyggt och välljudande slutsteg som lämnar 2x600W musikeffekt utan att behöva kylfläktar. Förstärkaren jobbar i klass G-H och ger därmed små effektförluster. Konstruerat i Belgien av APart.

Med introduktionen av Champ ONE, realiserar tillverkaren APart vad många i audioindustrin menande vara omöjligt; en förstärkare utan fläktar kapabel att leverera high-end HiFi ljud, hög dynamik och hög tillförlitlighet.

Problemet med fläktar
Slutsteg måste ofta arbeta i krävande miljöer. Platser dör luften är full av damm, rök och olja. Eftersom slutsteg utvecklar värme så har de oftast en fläkt för att hålla dem kalla.

Olyckligtvis ställer dessa fläktar ofta till problem. Förutom att de brusar och låter så är det oftast bara en tidsfråga innan de går sönder, vilket normalt resulterar i att förstärkaren överhettas och dör.

En fläktlös förstärkare ser ut att vara den logiska lösningen på problemet, men har tills nu inte sett ut att fungera för effektförstärkare med hög kvalitet. Elektroniken genererar helt enkelt med överskottsvärme än vad en kylplåt kan avge. Därför använder installatörer normalt förstärkare med fläkt, men så kan de få åka ut mitt i natten för att serva en stekt förstärkare...

De sa att det inte gick att tillverka...
Speciellt för Champ ONE, introducerar APart den unika, specialdesignade sidomonterade kylpanelen. Den i kombination med en självbärande högdämpad ram, har de gjort det möjligt att skapa en diskret kraftförstärkare utan en brusande och dammsamlande fläkt på insidan.

Det betyder: mindre underhåll, inget fläkt byte eller årligt filterbyte, ingen mer förstärkarrengöring och inget mer störande brus från fläkten.

Champ ONE förlitar sig på enbart konvektionskylning, en unik finess i denna effektklass!

Att få det bästa ljudet ur en förstärkare med APC - power management circuitry
APC - power management circuitry - har designats speciellt för Champ ONE. Det är en av de mest intelligenta skyddskretsar för förstärkare som någonsin designats, helt enkelt därför att den gör jobbet utan att interferera med de dynamiska karaktärerna i musiken.

APC tillåter användaren att justera uteffekten från slutsteget, men att man ändå bibehålla rejäla kraftreserver och därmed kunna leverera hög och ren kraft. Den analyserar konstant inkommande musiksignal och låter dynamiken leva vidare. Dessutom ingår en ultrasnabb peak limiter för att undvika klippning av förstärkaren. Med APC är ditt ljudsystem alltid under kontroll, inklusive dina högtalare.

Alla komponenter I Champ ONE är av audiofil kvalitet. Tack vare en (valbar) krets för röremulering ger den ett exceptionellt varmt ljud, vilket markant reducerar lyssnings uttröttning.

Den slående designen och de tekniska innovationerna i Champ One sätter en ny industristandard....vare sig det är för AV, studio, live gigg, hemma eller på restaurangen: upplev den rena musikaliska kraften från Champ-One!

Champ One finns i svart och silver.

APart distribueras i Norden av Sennheiser Nordic.
Mer produktinformation på http://www.apart-audio.com

RATED OUTPUT POWER, BOTH CHANNELS DRIVEN

dynamics program power, both channels driven
- bridge-mono operation 8 ohm - 1100 W
- 8 ohm / ch  - 400 W
- 4 ohm / ch  - 600 W
- 2 ohm / ch  - n.a.
- dynamics capacity at 1,7 ohm dips / ch  - 750 W
sine wave power, both channels driven (not recommended, for reference only)´
This amp is designed for an audiophile music experience, not for lab testing
- bridge-mono operation 8 ohm  - 900 W
- 8 ohm / ch  - 300 W
- 4 ohm / ch  - 450 W

GENERAL TECHNICAL SPECIFICATIONS
- Input impedance / sensitivity unbalanced (RCA) / 4 ohm: 10 Kohm / 1V 0dbV
- Input impedance / sensitivity balanced (XLR) / 4 ohm: 20 Kohm / 1V 0dbV
- Frequency response (- 0,5 dB): 10Hz-50 KHz
- THD: < 0,05%
- IMD: < 0,08%
- Noise: > 100 dBA
- Gain: 33 dB (39 dB bridged)
- Damping Factor "Solid": > 100 at binding posts
- Damping Factor "Tube": > 10 at binding posts
- Dynamics and level control: APC, programable
- Power amp circuit design: High current, High voltage Class G-H
- Efficiency (dynamic program of 10 dB, 1V input): > 70%
- Protection systems: DC, HF, clip, overcurrent, short-circuit
- Protection temperature: 2 step / ch + trafo 105°C
- Cooling: convection, no fan
- Power consumption: 18VA idle, 1 KVA full program, 1,5 KVA peak
- Mains Power requirements: 230 V, 50 Hz

PHYSICAL SPECIFICATIONS
- Net dimensions (W x H x D): 48,3 x 8,8 x 38
- Gross dimensions (W x H x D): 57 x 14 x 55
- net weight: 13 kg
- Gross weight: 19 kg

Om APart
APart är en tillverkare som levererar en komplett serie av högtalare och elektronik till installationsbranschen.AParts mission är att erbjuda unika och framförallt pålitliga produkter, som möter kundernas krav, till ett konkurrenskraftigt pris!
För att lyckas med detta har Apart ett dedikerat R&D team på sitt huvudkontor i Belgien. AParts kunniga och ambitiösa ingenjörer designar och utvecklar produkter utefter synpunkter och krav som inkommer från användare, distributörer och från den stora marknads och försäljningsavdelningen.
Det produktionsanläggningar man använder sig av I fjärran östern möter de nuvarande och framtida kraven och regelverken. APart tillämpar dubbel kvalitetskontroll, både i fjärran östen fabrikerna och i Belgien, vilket garanterar att produkterna lever upp till AParts standard. Apart är en division av det Belgien baserade Audioprof group, som har både en stark och fristående financiell position, och ett hängivet ledarskap.

-----------------------------------------------------
Sennheiser Nordic
Frösundaviks Allé 15
S-169 70 SOLNA
Tele: +46 8400504 00
e-mail: sweden@sennheisernordic.com

The Sennheiser Group, with its headquarters in Wedemark near Hanover, Germany, is one of the world's leading manufacturers of microphones, headphones and wireless transmission systems. The family-owned company, which was established in 1945, recorded sales of over €395 million in 2007, 83% of which were generated abroad. Sennheiser employs almost 2,000 people worldwide, around 55% of whom are in Germany. Sennheiser has manufacturing plants in Germany, Ireland and the USA, and is represented worldwide by subsidiaries in France, Great Britain, Belgium, the Netherlands, Germany, Denmark (Nordic), Russia, Hong Kong, India, Singapore, Japan, China, Canada, Mexico and the USA, as well as by long-term trading partners in many other countries. Also part of the Sennheiser Group are Georg Neumann GmbH, Berlin (studio microphones), K + H Vertriebs- und Entwicklungsgesellschaft mbH (Klein + Hummel studio monitors, installed sound) and the joint venture Sennheiser Communications A/S (headsets for PCs, offices and call centres).

Vill du inte längre ha pressrelease från Newsdesk om Sennheiser Nordic  - skicka ett email till:sweden@sennheisernordic.com
Det påverkar inte eventuell preumeration på Sennhesier E-News som är en annan lista riktad direkt till våra återförsäljare.

• slutsteg
  • förstärkare