Folkfest på Medborgarplatsen för rättvisa

Med anledning av Fotbolls-VM i Sydafrika i sommar anordnas en manifestation på Medborgarplatsen lördagen den 29 maj som går under namnet "Avspark för rättvisa". Vad har då fotboll och kyrkans körsång gemensamt? Svaret är ett internationellt engagemang för en schystare värld.

Folkfesten på Medborgarplatsen den 29 maj pågår mellan klockan 11 och 16. På en utomhusscen blir det olika musikaliska framträdanden för alla åldrar. Bland annat kommer Anders Nyberg, tillsammans med solister, musiker och hundratals körsångare från Stockholms församlingar, att framföra "Kvintessensen". Det är musik från jordens alla hörn om de fyra elementen.

Syftet med folkfesten är att lyfta fram det arbete som görs för rättvisa, mänskliga rättigheter, schysta villkor och solidaritet med extra fokus på Sydafrika. I samband med musikfesten kommer flera ideella organisationer att hålla seminarier och informera om rättvisefrågor.

Manifestationen är ett samarrangemang mellan Svenska kyrkan, Stockholms stift, Södermalms kontrakt, Sensus studieförbund och Sveriges Kyrkosångsförbund.

Kontaktpersoner: Rikard Olofsson, vik stiftsadjunkt, 08-508 940 57 och Annika Sjöqvist Platzer, medieansvarig, 08-508 940 10

Mer information på www.svenskakyrkan.se/stockholmsstift

• folkfest