Flyttstädning mest populära RUT-tjänsten 2011. Se topplistan.

Tjänsteförmedlaren ServiceFinders statistik för 2011 visar att allt fler svenskar köper tjänster till hemmet. Branscherna är eniga att det till stor del beror på prissänkningen som ROT/RUT-avdrag innebär. Efterfrågan inom byggtjänster har enligt förväntningarna ökat stort, men på listan finns även några oväntade exempel.

Med färsk statistik för 2011 visar ServiceFinder att de populäraste tjänsterna inte bara består av kvalificerade hantverkararbeten som badrumsrenovering eller måleri. Något överraskande är de två mest efterfrågade tjänsterna flyttstädning och hemstädning, med fönsterputsning på en sjundeplats. Enligt ServiceFinder är detta ett första tecken på en trend.

- Att städtjänster kommer så högt upp på listan ser vi som en förändring i svenskarnas inställning till städning. Idag är det mer accepterat att anlita ett städföretag, men vi ska inte underskatta betydelsen av att priserna sänkts med 35-40 procent tack vare RUT-avdraget, säger Vishal Nanda, marknadschef på ServiceFinder.

Statistiken från ServiceFinder visar tydligt att allt fler människor använder webben för att hitta tjänster, något de tidigare fick hjälp med via bekanta och rekommendationer. Under 2011 tog ServiceFinder emot drygt 56 000 offertförfrågningar för olika typer av tjänster, där majoriteten räknas som ROT/RUT-arbeten. Ser man till alla inkomna förfrågningar hamnar flytthjälp på en femteplats, fastän det inte är RUT-arbete.

- Trots att flytthjälp inte är en tjänst som möjliggör RUT-avdrag kommer det högt upp på listan. Detta ser vi som en bekräftelse av trenden där konsumenter anlitar företag för sådant som de förut gjorde själva. Folk värdesätter sin tid på ett annat sätt idag, tillägger Vishal Nanda.

Mest eftersökta ROT/RUT-tjänster 2011
1. Flyttstädning