Pirkko-Liisa Vihtari, en av grundarna till Serviceföretaget PIMA.

PIMA firar 45 år som ledande aktör inom service- och lokalvård

Stockholm, Sverige – 28 juni 2023 – Serviceföretaget PIMA stoltserar idag med att ha varit verksamma i 45 år som ledande aktör inom service- och lokalvård. I samband med detta firar företaget med att titta tillbaka på företagshistorien.

Sedan 1978 har Serviceföretaget PIMA utvecklats till ett av de mest välrenommerade servicebolagen i Sverige med expertis inom lokalvård och service. PIMA-familjen växer varje år och är stolta över att kunna leverera rena, säkra och hälsosamma miljöer för alla sina kunder.

När grundarna Matti och Pirkko-Liisa flyttade till Sverige under 60-talet fanns en dröm om att starta eget och skapa fler jobbmöjligheter för familj och övriga i samhället. Efter några år i Sverige gjorde de slag i saken och startade till en början den enskilda firman PIMA som till en början drevs från deras hem i Mölnbo. När Matti sedan gick bort var det inte en självklarhet att fortsätta driva bolaget. Pirkko-Liisa förklarar att om sönerna inte hade valt att driva företaget vidare, så hade PIMA inte funnits idag.

– För mig var det en självklarhet att uppfylla de löften som kunderna blivit lovade under perioden när Mattis hälsa blev sämre. Tillsammans med hela PIMA-familjen så höll vi företaget vid liv. Efter att Matti gick bort, har jag och Kari jobbat tillsammans för att förändra och utforma ett företag som inte är sårbart. Vi gjorde bland annat ett arbete tillsammans med Almi gällande hur företaget skulle drivas vidare, säger Kimmo Vihtari, M&A, ansvarig för fusioner och förvärv, Serviceföretaget PIMA.

45 år senare - PIMA lever vidare genom andra och tredje generationen

Passionen för lokalvård genomsyrar än idag hela verksamheten ut i fingerspetsarna. Företaget firar 45 år under juni och drivs idag av bröderna Kimmo Vihtari som ansvarar för fusioner samt förvärv som M&A och som Kari Vihtari är bolagets VD. Hans dotter Josefine Eriksson jobbar på marknadsavdelningen och hennes kusin Samuel Paulander är säljledare.

Idag är Pirkko-Liisa suppleant i företagets alla bolag och får löpande uppdateringar om vad som sker. Något som hon är tydlig med att understryka är att det inte bara är familjen som står för framgången. Vi har många i personalen som varit anställda under en längre tid vilket är ett kvitto på att de trivs. Hennes förhoppning är att företaget fortsätter att leva vidare i minst 45 år till inom familjen!

– Kari och Kimmo har tagit fram ett koncept och arbetssätt som kunderna verkar uppskatta. Jag tror att hemligheten till PIMAs framgång är att de har vuxit och fortsätter växa med företaget. De gör allt med passion och glädje, säger Pirkko-Liisa.

Serviceföretaget PIMA ser fram emot att fortsätta vara en ledande aktör inom service- och lokalvård, och lovar att fortsätta erbjuda högkvalitativa lösningar som erbjuder en renare och säkrare miljö för alla.