ServiceScore® - Den största samlade mätningen av service i Sverige

Avanza vinnare av ServiceScore® 2022 i klassen finansiella tjänster

Resultatet från ServiceScore® 2022 är klart och inom klassen Finansiella tjänster är det inte de stora aktörerna som upplevs ge bäst service till sina kunder. Istället är det nischaktörer som fortsätter att lägga beslag på de första platserna i årets mätning. Tittar man på klassen som helhet finner vi den på den nedre halvan av de drygt 20 klasserna som ingår i ServiceScore® 2022. Den upplevda servicenivån ökade marginellt mellan 2019 och 2022.

Avanza försvarar sin förstaplats i klassen och har också den klart lägsta andelen kunder som upplever att de får dålig eller mycket dålig service – endast 7 %. På andra plats kommer Länsförsäkringar Bank och på tredje plats Handelsbanken.

Värt att notera att två av de större aktörerna har både en relativt hög andel kunder som anser att de får bra eller mycket bra service samtidigt som de har den högsta andelen som anger att de får dålig eller mycket dålig service. Det rör sig om Swedbank som har 33 % nöjda och 16 % missnöjda och Nordea som har 25 % nöjda och 15 % missnöjda bedömare. Nordeas siffra för missnöjda med servicen var den högsta i klassen.