ServiceScore® - Den största samlade mätningen av service i Sverige

SAS ger bäst service av flygbolagen i ServiceScore 2022

Flygbolagen har inte lyckats hålla uppe sin servicenivå!

I ServiceScore® har vi sedan 2013 mätt hur svenska folket upplever den service de får från företag. I kategorin transporter i luften ingår flygbolagen som arbetar på den svenska marknaden. När resultaten från mätningen 2022 som genomfördes i månadsskiftet oktober/november 2022 är klara visar dessa att krisen i branschen gått ut över den upplevda servicenivån. Till skillnad från andra drabbade kategorier har flygbolagen inte klarat att hålla nivån uppe utan den går ner för första gången sedan 2013 för att lägga sig på näst sista plats av alla de drygt 20 som ingår i studien.

Trots alla problem och den mediala uppmärksamheten som SAS har haft under de senaste åren är företaget vinnare i kategorin 2022.

Tvåa är Norwegian och trea BRA. Problemen som branschen har haft visar sig i att andelen som anser att de fått service under eller klart under sina förväntningar ligger på en hög nivå. För SAS och Norwegian är det 29% respektive 24% som anser detta. För Ryanair är det hela 23 % som ger företaget tummen ner när det gäller den service de ger kunderna i förhållande till förväntningarna.