ServiceScore® - Den största samlade mätningen av service i Sverige

Skatteverket åter bäst på service i klassen myndigheter

Myndigheter har fortsatt en lång väg att vandra innan de ger god upplevd service

Sedan starten av ServiceScore® mätningarna 2013 har vi mätt hur svenska folket upplever det bemötande och den service de får hos svenska myndigheter. I mätningen inkluderas i första hand de myndigheter som man som medborgare/privatperson kan ha kontakt med samt den offentliga tand- och sjukvården i den region man bor.

Kategorin myndigheter har sedan start ständigt haft sista eller näst sista plats av de drygt 20 kategorier som ServiceScore® mäter. Samtidigt är det glädjande att konstatera att kategorin har förbättrat sin upplevda service år för år, vilket även gäller för mätningen 2022. Trots detta ligger man kvar i botten eftersom även andra kategorier visar förbättringar.

Kategorin myndigheter visar också den största spridningen av alla kategorier mellan de som är bäst i klassen och de som intar jumboplaceringarna.

Bäst i kategorin myndigheter i ServiceScore® 2022 är Skatteverket som försvarar sin förstaplats från tidigare mätningar. Hack i häl finner vi Polisen som uppvisar en stor upplevd förbättring i sin service till allmänheten. På tredje plats kommer Konsumentverket.

Bland de tre som ligger i botten på kategorin återfinner vi trea från slutet den tandvård som regioner/landsting bedriver, Försäkringskassan på näst sista plats och sedan är det ett rejält hopp ner till Arbetsförmedlingen som tar sista plats. Faktum är att Arbetsförmedlingen får de sämsta värdena av samtliga företag, organisationer och myndigheter som ingår i ServiceScore® 2022.