Strängnäs och Enköping vill samarbeta om VA-utbyggnad

Strängnäs kommun och Enköping kommun förbereder ett samarbete för att kunna dra nytta av gemensamma behov av VA-lösningar i områden nära Mälaren.

För Strängnäs gäller det områdena Logarn-Västervik och Kråkvilan. För Enköping berörs området Märsön. Dessa områden står inför att på sikt behöva ansluta sig till kommunalt vatten- och avlopp, som ett led i att lösa vattenförsörjningen i områden samt nå uppsatta miljömål och förbättra vattenkvaliteten i Mälaren.

Avsiktsförklaring

Dagens avsiktsförklaring förtydligar parternas gemensamma vilja och ger en möjlighet att fortsätta planeringsarbetet.

- Att vi nu även inom detta område stärker vårt samarbete genom en tydlig avsiktsförklaring mellan våra respektive kommuner är mycket positivt. Vi har ett gemensamt ansvar för Mälarens vatten och i det långsiktiga arbetet är detta en liten men viktig pusselbit, säger Jacob Högfeldt, kommunstyrelsens ordförande i Strängnäs.

Vattenledning över kommungränsen

Samarbetet innebär att berörda områden i Strängnäs köper vatten från Enköpings kommun via en överföringsledning mellan Märsön och områdena Logarn-Västervik och Kråkvilan. Detta förutsätter att den planerade utbyggnaden av VA till Märsön genomförs enligt överenskommen tidplan.

- Såväl praktiskt som ekonomiskt kan vi realisera fördelar med detta samarbete över kommungränserna. Det är viktigt att ta vara på alla möjligheter då investeringar i VA tenderar att driva taxorna uppåt, säger Jan Heiniö, styrelseordförande för SEVAB.

Enligt en preliminär tidplan kan hushållen koppla på sig på ledningarna 2025-2027. För Enköping gäller 2025 medan Strängnäs ligger några år senare, 2027.

Nästa steg

När avsiktsförklaringen är påskriven fortsätter arbetet med planering och förberedelser. Innan själva byggarbetet inleds, regleras samarbetet i ett leveransavtal som pekar ut villkor och kostnader för att Enköping ska kunna leverera vatten och omhänderta avloppsvatten till/från till Logarn-Västervik och Kråkvilan.

Jan Heiniö, styrelseordförande SEVAB, 070-795 26 13.

Jacob Högfeldt, kommunstyrelsens ordförande, 070-566 62 22.