Vattnet stängs av i Sanda, Björktorp och Brunnsåker

Torsdagen den 21 januari kl 10-16 stängs vattnet av i Sanda, Björktorp och Brunnsåker.

Ett inkopplingsarbete gör att vi behöver stänga av ledningen till dessa områden, säger Martin Ahlbom, arbetsledare VA.

Vid vattenavstängningar placerar SEVAB vanligtvis ut vattentankar där berörda kunder kan hämta dricksvatten.

- Den här gången sker vattenavstängningen i områden där det är långt mellan husen. Många skulle få åka långt för att komma till våra vattentankar. Dessutom är det stor risk att vattnet i tankarna fryser i kylan som råder. Vi placerar därför inte ut några vattentankar, utan ber våra berörda kunder att vid behov tappa upp vatten innan avstängningen. säger Martin Ahlbom.

När vattnet kommer åter kan det vara bra att spola genom en eller flera kranar i hemmet en stund.

- De kunder som berörs av vattenavstängningen kommer med stor sannolikhet att få brunt vatten i kranen, när det kommer igång igen. Även kunder i intilliggande områden, som inte berörs av vattenavstängningen, kan märka av missfärgning på vattnet. Missfärgningen som kan vara alltifrån gul till brun är små partiklar av järnoxid, det vill säga rost från ledningarna. När trycket i ledningen förändras i samband med läckor, reparation eller underhåll av ledningsnätet så lossar partiklarna och följer med vattnet, säger Martin Ahlbom.

Det kan dröja innan vattnet klarnar igen.

- När vi av någon anledning har stängt av vattnet så spolar vi ofta igenom ledningarna för att vattnet snabbare ska klarna igen. Bäst effekt blir det om även de som drabbats av missfärgat vatten också låter vattnet spola genom en eller flera kranar i fastigheten, säger Martin Ahlbom.

Att vattnet är missfärgat betyder inte att det är farligt, men det kan både se och vara oaptitligt att dricka då det ofta får en smak av järn. Vår rekommendation är att undvika att dricka vattnet så länge det är missfärgat. Vi rekommenderar också att man låter bli att tvätta vittvätt för att undvika att kläderna missfärgas.

För ytterligare information kontakta:

Martin Ahlbom, arbetsledare VA, 016-10 67 52.