Nya förväntningar gör förvärven mer komplexa

Nya förväntningar gör förvärven mer komplexa

Digitalisering och fler krav på data, automatisering och hållbarhet gör företagstransaktioner alltmer komplexa. Peter Granborn, transaktionsrådgivare på Svensk FöretagsFörmedling, berättar om vikten av stöd och noggrannhet.

Peter Granborn, partner och transaktionsrågivare hos Svensk FöretagsFörmedling, förklarar att, utöver nya krav, så är fler företagare idag mer pålästa och konkurrensen vassare. Det gör att en försäljning snabbt kan bli ett svåröverskådligt pussel.

– Våra uppdragsgivare är mer pålästa, mer innovativa och vill göra fler affärer. Idag har många en egen, väloljad organisation med tydliga kriterier för förvärv och med korta beslutsvägar. Då gäller det för den andra parten att hänga med, säger han.

– Vi har provat att sköta transaktioner själva eller med stöd av enbart jurister, och det är svårt. Det behövs en professionell part som tar ett helhetsgrepp och sköter alla delar av processen när det gäller affären, men också det som rör kunder, leverantörer och andra som påverkas, säger han.

Markus Brunskog, delägare och ordförande i Brunskoggruppen AB, håller med.

– Vi har provat att sköta transaktioner själva eller med stöd av enbart jurister, och det är svårt. Det behövs en professionell part som tar ett helhetsgrepp och sköter alla delar av processen när det gäller affären, men också det som rör kunder, leverantörer och andra som påverkas, säger Markus Brunskog.

Helheten viktig i en transaktionsprocess

Brunskoggruppen AB överlät i uppdrag till Svensk FöretagsFörmedling att avyttra ett dotterbolag med tredjepartslogistik och tillhörande fastigheter.

– Transaktionen är en omfattande process med många viljor och förväntningar. Därutöver märker vi att det nu oftare uppkommer viktiga hållbarhetsdiskussioner och frågor om automatisering. Det behövs någon som håller i taktpinnen och sköter helheten, och det gjorde Svensk FöretagsFörmedling på ett mycket bra sätt, säger Markus Brunskog.
Svensk FöretagsFörmedling tar sig an varje transaktion metodiskt och individanpassat, oavsett vilken typ av företag som förvärvas eller säljs. Ingen transaktion är den andra lik, förklarar Peter Granborn. Det finns fallgropar, som att inte hitta rätt köpare, att vänta för länge med beslut, att veta vilken information som är viktig, att missa synergier, att ge fel intryck och mycket mer.

– Men viktigast är helt klart förtroendet och tilliten mellan samtliga parter. Där kan det ibland vara svårt att lita på sin känsla, tillägger han.

Svensk FöretagsFörmedling fokuserar på medelstora kvalitetsbolag med god lönsamhet och erbjuder heltäckande lösning och stöd, från analys och värdering till förhandling och avtal.

– Vi ger trygghet. Vi har ett mycket bra systemstöd och de olika kompetenser och den erfarenhet som finns i vår organisation är oerhört värdefull, säger Peter Granborn.

FAKTA: Svensk FöretagsFörmedling
Svensk FöretagsFörmedling finns lokalt representerade över hela Sverige och är en entreprenörsledd oberoende transaktionsrådgivare inom försäljning och förvärv av företag och kommersiella fastigheter. Över 4 500 framgångsrika transaktioner har genomförts sedan starten 1979 där Svensk FöretagsFörmedling är rådgivare till privatägda företag, börsbolag och investerare på både köpar- och säljarsidan.

Läs mer om Svensk FöretagsFörmedling

Kontakta rådgivare nära dig