Kent Folkesson, transaktionsrådgivare hos Svensk FöretagsFörmedling i Värmland och norra Dalsland

Samhällsbyggaren som kom hem: Kent Folkesson ny rådgivare hos Svensk FöretagsFörmedling

Kent Folkesson har varit engagerad i samhällsbyggnadsfrågor i mer än 30 år, såväl som lokalpolitiker och som säljare/projektledare inom lantbruk och byggbranschen. Nu ska han använda den kunskapen och erfarenheten som transaktionsrådgivare på Svensk FöretagsFörmedling i Värmland och norra Dalsland.

Kent Folkesson, 52, har varit egenföretagare sedan 2009 och då jobbat med i huvudsak försäljning och projektledning. Han har också varit både styrelseledamot och styrelseordförande i en rad olika bolag från IT-branschen till fastighetsbranschen. I över 30 år har han dessutom varit deltidspolitiker för Centerpartiet, och fokus här har varit alla typer av näringslivs- och samhällsbyggnadsfrågor.

– Med den bakgrunden får man naturligtvis ett oerhört brett kontaktnät och en genuin förståelse för människor, arbetssätt och affärsprocesser. Det hoppas jag nu dela med mig av i mitt arbete som transaktionsrådgivare, säger han.

Det var en bekant som tipsade om Svensk FöretagsFörmedling, och Kent Folkesson tror att transaktionsrådgivare behövs mer än någonsin.

– Det finns många välskötta företag samtidigt som det finns utmaningar just nu, vilket leder till att företag både förändras och byter ägare. Då är det värdefullt att ha någon som stöttar företagen genom eventuella förändringar.

När han inte jobbar är det kärleken till naturen och skogen som driver Kent Folkesson.

– Jag är skogsägare och jagar mycket. Vi har flyttat hem och det går en del tid till att bygga på huset i Västra Ämtervik och fäbodstugan i Dalarna. Min stora passion är att snickra och renovera. Och en sak till: Jag vill hela tiden lära mig något nytt, och vill aldrig sluta vara nyfiken, säger Kent Folkesson.