SELATEK växer inom säkerhet genom förvärv av AllTor Data & Larmteknik AB

SELATEK växer inom säkerhet genom förvärv av AllTor Data & Larmteknik AB

AllTor Data & Larmteknik (”AllTor”) ansluter till SELATEK och stärker därmed gruppens position inom säkerhetsinstallationer i södra Sverige. AllTor grundades 2005 och erbjuder helhetslösningar inom inbrottslarm, brandlarm, kameraövervakning, passersystem och IT-tjänster med kontor i Klippan. Företaget har idag en omsättning på runt SEK 25 miljoner och 14 engagerade medarbetare. Nuvarande ägare kommer stanna kvar i sina operativa roller samt som ägare i den gemensamma koncernen.

"Vi är mycket glada över att AllTor har valt att bli en del av SELATEK. Säkerhetssegmentet är ett högprioriterat tillväxtområde inom gruppen och AllTor kommer bli ett värdefullt tillskott med sin gedigna erfarenhet och kompetens. Närheten till SELATEKs övriga bolag i Skåne och södra Småland möjliggör även stora korsförsäljnings- och samverkansmöjligheter. Förvärvet passar väl in i SELATEKs strategi och vi ser fram emot att utvecklas vidare tillsammans", säger Magnus Löfgren, VD för SELATEK.

"Vi ser fram emot att bli en del av SELATEK och ta nästa kliv i vår tillväxtresa. Det känns spännande att få fortsätta driva vår pågående satsning i samverkan med våra nya systerbolag. Tillsammans kommer vi att kunna vidareutveckla våra erbjudanden inom säkerhetsinstallationer och därmed öka nyttan för våra kunder", säger Allan Jönsson och Torbjörn Movert på AllTor.

Nuvarande ägare för AllTor uttalar sig om processen: "Vi har genom åren kontinuerligt blivit kontaktade av intressenter till bolaget men det var först i somras som vi bestämde oss. Vi träffade Jenny Citré på Svensk FöretagsFörmedling och satte oss in i hur processen kunde komma att se ut och bestämde tillsammans med Jenny en strategi för försäljningen – noga planering och professionell styrning säkerställde att vi landade in väldigt väl, både vad gäller de kommersiella villkoren men så klart (och kanske till och med viktigare) att valet av köpare känns helt rätt för oss. Teamet på Svensk FöretagsFörmedling med ansvarig rådgivare Jenny Citré hanterade komplexiteten kring affären på ett mycket stabilt och tryggt sätt och vi är väldigt nöjda med den positiva anda som genomsyrade hela processen."

Även Magnus Löfgren på SELATEK är nöjd med processen: "Vi vill rikta ett stort tack till Jenny Citré och Svensk FöretagsFörmedling för en exemplariskt väl genomförd transaktionsprocess och inte minst ett genomgående positivt och trevligt bemötande under hela förloppet. Från det välskrivna informationsmemorandumet till koordineringen av datarummet och övriga arbetsströmmar får högsta betyg från oss. Tillsammans satte vi upp en relativt ambitiös tidsplan för processen, som vi lyckades hålla oss till på dagen tack vare ett effektivt arbetssätt och ett imponerande tempo från alla involverade parter. Vi är mycket nöjda med hur smidigt processen har fortlöpt och ser fram emot fler möjligheter att samarbeta i framtida transaktioner. Svensk FöretagsFörmedlings professionella och engagerade tillvägagångssätt har gjort hela upplevelsen positiv och givande för oss."

"Det har varit förmånligt att ha arbetat med två så oerhört professionella parter som redan från första mötet haft en god och öppen dialog. Tilliten på båda sidor har varit hög och vi i teamet på Svensk FöretagsFörmedling uppskattar det förtroendet vi har fått igenom hela försäljningsprocessen. Att AllTor nu blir en del av SELATEK och hamnar i en koncern med tydligt fokus att vidareutveckla sina erbjudande inom säkerhetsinstallationer är positivt för både de tidigare ägarna Allan & Torbjörn som ska arbeta kvar i bolaget, för personalen och för SELATEK med dess övriga bolag. Jag önskar dem stort lycka till i den fortsatta utvecklingen", avslutar Jenny Citré, projektledare på Svensk FöretagsFörmedling i Skåne.

Transaktionsrådgivare

jenny.citre@sffab.se