Peter Hylander (t h) och Per Jönsson (t v)

Pressmeddelande -

Svensk FöretagsFörmedling rådgivare åt säljaren när VA Gruppen förvärvar Peters Geotekniska Borrningar AB

VA Gruppen, ledande svensk leverantör av VA-arbeten och tjänster, har den 17 februari 2022 förvärvat Peters Geotekniska Borrningar AB som är experter på borrningar av miljö och geoteknik. Med detta förvärv stärker VA Gruppen sin ställning och ger kunderna ett starkare erbjudande.

- Genom att bli en del av VA Gruppen kan vi öka tillväxttakten, själv bli avlastad ifrån administrativa arbetsuppgifter samt ge våra anställda möjligheter till utveckling som det lilla bolaget har svårt att göra. Samtidigt blir jag delägare i något större och kommer att arbeta närmare andra entreprenörer, något jag saknat som ensam ägare, säger Peter Hylander, VD för Peters Geotekniska Borrningar.

Per Jönsson, VD för VA Gruppen, är nöjd med förvärvet och ser positivt på utvecklingen.

- Vi gläds mycket åt detta förvärv och VA Gruppen tar ett steg mot att bli Sveriges mest kompetensintensiva VA-bolag. Geoteknik är viktigt och vi ser ett ökat behov av denna kompetens. Vi tror även att saneringsuppdrag kommer öka där geoteknik har en ledande roll, säger Per Jönsson.

Jenny Citré, transaktionsrådgivare på Svensk FöretagsFörmedling, var ansvarig för processen, något som båda parter varit mycket nöjda med.

- Jenny Citré på Svensk FöretagsFörmedling gjorde en proffsig företagspresentation där hon lyfte fram bolagets rätta värden. Jenny har ett stort nätverk och kontaktade relevanta köpare med bra argument. Intresset för mitt bolag var stort och vi fick in många bud som Jenny sedan förhandlade, säger Peter Hylander.

- Jenny Citré har haft väldigt god ordning och reda på processen. Hon har levererat högsta kvalitet på svar vilket är viktigt för oss som köpare för att vi ska kunna fatta väl underbyggda beslut, avslutar Per Jönsson.

För mer info, kontakta:
Partner & Transaktionsrådgivare
Svensk FöretagsFörmedling, sffab.se
Mail: jenny.citre@sffab.se

Peters Geotekniska Borrningar AB
Peter Hylander grundade Peters Geotekniska Borrningar AB år 2006. Bolaget är experter på borrningar av miljö och geoteknik och utför de flesta typer av miljöborrningar, rörsättningar och alla typer av geotekniska borrningar. Peter kommer att arbeta kvar i bolaget i sin nuvarande roll och han har återinvesterat i köpande koncerns holdingbolag.