Svensk FöretagsFörmedling var transaktionsrådgivare när Maskin System Europe AB förvärvades av Sareq Invest AB

Genom affären och det nya ägandeskapet skapas ännu bättre förutsättningar för bolagets utveckling av digitalisering inom infrastruktur- och anläggningsindustrin.

– Behovet av digitalisering i infrastrukturbranschen har varit stort. Utvecklingen drivs nu på av att dess kunder som ser stora vinster i effektivisering och resurssparande. Bolag som ligger i framkant och som erbjuder kvalitativa digitaliseringstjänster eller produkter blir naturligt mer attraktiva för förvärvande bolag. Maskin System Europes produkter är precis den typen av bolag. Att genomföra en försäljning av ett företag som man under lång tid arbetat hårt med att bygga upp är dock inget man gör lättvindigt, så det känns givetvis bra att parterna nu är nöjda med resultatet, säger David Hallbäck, ansvarig transaktionsrådgivare, Svensk FöretagsFörmedling.

Sedan starten 2012 har Maskin System Europe vuxit till 150 mkr i omsättning. Bolaget utgår ifrån Örebro och sysselsätter ett trettiotal anställda. Företaget riktar sig mot entreprenad- och anläggningsbranschen där marknaden utgörs av sex regioner. Erbjudandet omfattar produkter och programvaror för geodetisk mätning, maskinstyrning, vagnar, skopor samt reparation och underhåll.

Investeringsbolaget Sareq Invest AB ska nu stötta bolaget i fortsatt expansion, främst geografiskt men även i nya intäktsvertikaler.

– Nu kan vi bredda vår verksamhet tillsammans med en ny, stark ägare. Det ger oss nya möjligheter vilket känns fantastiskt. Jag vill också passa på att tacka David Hallbäck på Svensk FöretagsFörmedling, säger Simon Skinnars på Maskin System Europe.

För mer information:
David Hallbäck

David.hallback@sffab.se

Om Svensk FöretagsFörmedling
Svensk FöretagsFörmedling är en aktiv rådgivare vid försäljning och förvärv av företag. Vi har nationell styrka, arbetar i lokala team och har en god och aktuell kunskap om vilka som är aktiva köpare. Vi har egen erfarenhet av att äga företag. Det gör att vi förstår på djupet, både rationellt och emotionellt, hur det är att sälja sitt bolag.