Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommunen gör upphandling

I maj månad höll SFVF två föreläsningspass för Konsumentverket, Hallå Konsument, Allmänna reklamationsnämnden, Konsumentvägledare, politiker och Konsumentbyråerna.

Intresset för vår bransch och teknikutvecklingen är stort, vilket är glädjande, säger SFVF:s vd Bo Ericsson.

Nu har detta givit effekt inom kommunerna. Först ut är Sundsvalls kommun, som i sin pågående upphandling för bilverkstäder kommer att ställa som krav att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF. Dessutom gillas att verkstaden automatiskt ansluts till Godkänd Bilverkstad.

– Vi har under de senaste dagarna fått bekräftat av flera kommuner att de ställer eller kommer att ställa samma krav vid upphandlingar. Som vi tidigare har skrivit – se till att ni har SFVF:s logga på entrédörren, på brevpapper, arbetsorder, säljavtal mm. Det är minst sagt högläge att informera kunderna att ni tillhör den seriösa delen av branschen. Det visar ni genom att använda SFVF-loggan i alla sammanhang, säger Bo Ericsson.