Nyhet -

Sveriges Fordonsverkstäders Förening bjuder in Allmänna reklamationsnämnden till två lektioner i Praktisk Bilverkstad!

För några år sedan startade SFVF med lektioner i Praktisk Bilverkstad. Upprinnelsen var att en domare i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) ställde en fråga till mig, berättar Bo Ericsson vd för SFVF. Domaren sade, ”Bosse nu pratar du om MOST-nätverk och CAN-nät. Jag har inget körkort och har inte öppnat en motorhuv på en bil i hela mitt liv, - vad är det du pratar om?”

Det fick oss att börja erbjuda föreläsningar i Praktisk Bilverkstad. Under åren har jag och vår jurist Ulf Stefansson haft föreläsningar för myndigheter, Konsumentverket/Hallå Konsument, tidigare Konsumentministrarna Per Bolund och Ardalan Shekarabi samt Konsumentvägledare i Sverige.

Intresset för vår bransch och teknikutvecklingen är stort vilket är glädjande, säger Bo Ericsson. När tekniken möter juridiken och en domare har tolkningsföreträde gäller det att ha förståelse för teknik. Samtidigt är det bra för jurister, ledamöter och domare att få en inblick i den tekniska utvecklingen som sker i fordonsbranschen. Självklart informerar vi om Eurogarant, Certifierad Verkstad, Certifierad Biltestare och Godkänd Bilverkstad, så att deltagarna får kännedom om vårt engagemang för att trygga bilägares köp av tjänster och varor i vår bransch.

Föreläsningen sker hos VEHO BIL där servicemarknadschefen och ledamoten i ARN Håkan Schou från SFVFs sida guidar oss runt i verkstäderna.

• allmänna reklamationsnämnden
  • arn