Första svenska Eurogarant-verkstaden invigd!

Kalmar Billackering är den första certifierade verkstaden i Sverige enligt Eurogarant-standarden. År ut och år in visar Svensk Försäkrings undersökningar att kvaliteten på skadereparationerna behöver förbättras.

– SFVF:s avsikt är att medverka till den största kvalitetsförbättringen som skett på svenska skade- och lackverkstäder. Allt som bidrar till att höja kvaliteten är helt nödvändigt och vi måste arbeta med att höja kvaliteten både på lack- och skadeverkstäder, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Kalmar Billackering i Nybro och drivs av Jonas Svallvåg sedan 1997. Jonas far startade företaget 1979. Företaget har funnits i den nya lokalen i cirka tre år och har dessutom sedan ett och ett halvt år tillbaka även en lackeringsverkstad för tunga fordon med en lackbox som mäter hela 24 meter. Flödet på verkstaden är cirka 2 000 fordon per år.

Eurogarant i korthet:

• den enda standard som täcker hela fordons skadeområdet – färg och kaross
  • den enda erkända europeiska standarden inom sitt område
  • arbetar med biltillverkarens instruktioner och alla bilmärken
  • är för bolagets verksamhet genom riktad analys av processer, arbetssätt och kvalitetsstyrning, som hjälper företaget i optimeringsprocessen och arbetet med att minska kostnaderna
  • bedömer kompetensen hos personal och håller personalutbildning i verkstäderna
  • ger en treårsgaranti på karosseri och två års garanti på lacken
  • används i dag av både fria och märkesverkstäder i EU, USA och Japan

– Till skillnad mot en del kontrollsystem som används i dag, är Eurogarant ett kvalitets- och miljöledningssystem och det är en väsentlig skillnad, säger Bo Ericsson.