SFVF anmäler företaget Northern EMEA (Tesla) till Konkurrensverket

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) anmäler företaget Northern EMEA (Tesla), för överträdelse i enlighet med Lag (2008:584) om gruppundantag för vertikala konkurrensbegränsande avtal inom motorfordonssektorn. Trots uppmaning från SFVF:s medlemsföretag har Tesla inte ändrat uppfattning.

Bakgrunden är den att Tesla genom sin återförsäljare har satt i system att inte sälja reservdelar till oberoende verkstäder. Företaget bekräftar via sin ”Service Advisor” detta genom e-post till ett av SFVF:s medlemsföretag som försökt köpa in reservdelar för att serva och reparera Tesla.

Representanten för Tesla skriver att de inte säljer reservdelar till tredje part utan endast direkt till kunder på deras eget VIN-nummer.

Enligt Ulf Stefansson, jurist på SFVF omöjliggör detta för oberoende reparatörer att verka på eftermarknaden vad gäller att utföra service och reparationer. Stefansson menar att detta är en allvarlig konkurrensöverträdelse enligt artikel 101.1 i EUF-fördraget som förbjuder avtal som har till syfte eller resultat att begränsa konkurrensen.

Bo Ericsson, vd för SFVF vill därför att Konkurrensverket snarast ålägger Northern EMEA att upphöra med sådana här överträdelser. Förfarandet är en allvarlig överträdelse och ett förbud bör meddelas i enlighet med 3.kap 1§ Konkurrenslagen så att alla oberoende verkstäder ges möjlighet att jobba med Tesla på eftermarknaden avslutar Ericsson.

SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största fordonsbranschförening och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag. Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.