Team Sportia lanserar ny visuell identitet och nytt kommunikationskoncept

Team Sportia lanserar ny visuell identitet och nytt kommunikationskoncept

Konkurrensen är hård på den svenska sportmarknaden. Något som Team Sportia har erfarit med sin företagsrekonstruktion som avslutades framgångsrikt vid årsskiftet. 2014 fyller Team Sportia-kedjan 25 år och med detta ser också företaget framåt, där en av de viktigaste delarna är att fokusera på att förstärka sin marknadsposition och att utveckla kedjan.Med bakgrund i reviderad varumärkesstrategi lanseras nu en vidareutvecklad visuell identitet och ett nytt kommunikationskoncept.

Team Sportia har vidareutvecklat sin visuella identitet för att bli tydligare mot marknaden med sitt kunderbjudande. Arbetet, som är en evolution, omfattar en uppgraderad visuell verktygslåda men också ett nytt kommunikationskoncept ”Fråga Team Sportia”. Konceptet bygger helt enkelt på det faktum att kedjan består av 117 sportbutiker med olika butiksprofil, men med en gemensam nämnare som bygger på ett starkt lokalt engagemang och en hög kunskaps- och servicenivå för att ge vägledning runt produkter för människor som är intresserade av sport, motion och ett aktivt liv.

Team Sportia har inte riktigt följt med i utvecklingen de sista åren, där etablerade och nya aktörer varit offensiva och tydliga i sitt marknadsarbete. Vi har dock en relativt stark och upparbetad position som sveriges sportkedja, som vi nu vill lyfta fram och förstärka med ett långsiktigt arbete där visuell identitet och kommunikation går hand i hand, kommenterar marknadschef Robert Arvidsson

De första butikerna som kommer att ha den nya logotypen med nya element är Borlänge och Jönköping City som öppnar i slutet av mars. Implementeringen i kedjan kommer dock ske över tid med start våren 2014. Kommunikationskonceptet lanserades genom en kedjegemensam, rikstäckande kampanj i januari och kommer att följas upp med ytterligare tre kampanjer under våren och tre kampanjer till hösten.

Team Sportias samarbetspartners för utveckling av ny visuell identitet är Happy F&B, samt Catt och Co för kommunikationsarbetet. Ny identitet: http://www.mynewsdesk.com/se/team-sportia/documents

Happy F&B: Ansvarig projektledare Peter Olsson Wästergård, telefon 073-375 79 44

Catt och Co: Ansvarig projektledare Desirée Mozart, telefon 070-980 91 63

Reklamfilmer januari: http://www.youtube.com/user/teamsportiaab/videos?shelf_id=2&view=46&tag_id=UCPq5d-fZgHaE9J4Mi2cC9JA.3.reklam&sort=dd