Dags för Sportmässan SS21

Dags för Sportmässan SS21

SPORTMÄSSAN arrangeras av SGN Sport (Team Sportia och Sportringen) och inträffar i januari och augusti varje år. I flera årtionden har sportbranschen träffats på mässor för att bli inspirerade, möta branschkollegor och bygga upp sitt lokala sortiment för kommande säsonger. Denna höst är annorlunda, men istället för att ställa in, ställer SGN Sport om. Den digitala SPORTMÄSSAN startade i måndags.

- När vi under senvåren insåg att den traditionsrika inköpsmässan inte skulle kunna genomföras på samma sätt som vi var vana vid, startade arbetet med att bygga Sveriges digitala sportmässa. På kort tid och med en enorm insats av alla medarbetare har vi lyckats starta något helt nytt. Leverantörerna har vänt ut och in på sig för att kunna tillmötesgå ett helt nytt arbetsupplägg. Och butiksägare och inköpare visar återigen att om bara viljan och entreprenörskapet finns där, så är allt möjligt. Jag är väldigt tacksam för att jag får vara en del av detta, säger Lars Palmgren VD på SGN Sport Sverige.

Sportbranschens mötesplats
Under fem dagar samlas de entreprenörsägda sportbutikerna tillsammans med branschens starkaste varumärken för att genomföra en digital inköpsmässa. 125 varumärken och 134 butiker deltar under Sportmässan. Leverantörerna har förberett inspelade filmer och visar sitt sortiment i digitala mässmontrar. Presentationer streamas och över 2000 möten genomförs under dessa dagar.

- Veckan startade med ett riktigt bra uppstartsmöte tillsammans med våra butiker. Självklart saknar alla både att träffa varandra såväl som att få klämma och känna på alla nyheter som kommer till våren och sommaren 2021. Men känslan som driver våra entreprenörer- att aldrig ge sig och att välja att se möjligheter - den gick inte att ta miste på. Jag är säker på att även att årets digitala Sportmässan blir riktigt bra, avslutar Palmgren

Team Sportia är en av Sveriges ledande sportkedjor som fokuserar på utomhusträning såsom cykel, löpning, aktiv fritid och träning. Den första franchisebutiken öppnades 1989 och idag drivs ca 60butiker av engagerade handlare runt om i landet.

Sportringen är en lokal sportkedja med cirka 150 butiker i Sverige. Precis som Team Sportia består Sportringen av fria handlare, vilket betyder att varje butik har sitt egna utvalda och unika produktsortiment.

Totalt inom SGN Sport, Sverige finns ca 250 butiker spridda över hela landet.
Huvudkontoret för kedjorna ligger i Mölndal och företagen ägs alla av SGN Group OY.