Team Sportia fyller 30 år!

Team Sportia fyller 30 år!

År 1989 träffades förväntansfulla handlare i Göteborg för att slå ihop Fri Team och Sportia. Slagorden ”Sportbutikerna som höjer ribban” ekade över Sportsverige. Framtidsmålet var att satsa på lagsporten och teamet. Sportkedjan Team Sportia sa hej till Sverige! I år firar Team Sportia 30 år!

Lång erfarenhet
Grunden till den nya sportkedjan lades faktiskt redan på 60- och 70-talet, då enskilda fackhandlare började bilda inköpsgrupper för att öka sin konkurrenskraft mot varuhusens expansion. Inom sporthandeln bildades Fri Team 1973. Av de järnhandlare som sålde sport bildades så småningom Järnia Sport som sedan ändrade namn till Sportia.

En av de butikerna var Team Sportia i Rättvik. Wivi Sörlin, som växte upp i sportbutiken som hennes pappa och farbror startade under namnet Sörlins Sport 1971.

- Det har hänt mycket sedan dess! En stor skillnad från förr är att kunderna idag är mer pålästa och att den personliga servicen blir allt viktigare. Du kan inte valla skidorna eller laga cykeln via nätet. Till skillnad från näthandeln så kan vi vara mer närvarande och ge personlig service med skräddarsydd utrustning, berättar Wivi som idag äger och driver Team Sportia Rättvik.

Team Sportia - 30 år!
Idag är Team Sportia är en av Sveriges ledande sportkedjor som fokuserar på utomhusträning som löpning, aktiv fritid, utomhusträning och cykling. Den första franchisebutiken öppnades 1989 och idag drivs 65 st Team Sportia-butiker av handlare runt om i landet som alla är eniga om att träna är bra, men att träna utomhus är ännu bättre.

- Team Sportia består av engagerade handlare som vill vara nära sina kunder och ha möjlighet att anpassa sitt sortiment därefter. Gemensamt för dem alla är att de har ett passionerat intresse för sport och för personlig service. Och att de alla denna vecka bjuder in till stort födelsedagskalas!  berättar Lars Palmgren, VD på Team Sportia AB.