En strumpa i rören...

Ledningar och rör i marken fyller en viktig funktion vad gäller avlopps-, dag- och regnvattenhantering. Efter många års användning blir de dock slitna och behöver bytas ut. Men hur gör man det på åtta meters djup? Med hjälp av relining såklart…

På Akademiska sjukhuset i Uppsala löper ledningar och rör under marken i behov av byte. Att rören är slitna har man undersökt med hjälp av en filmkamera som skickats ned i marken till de åtta meters djup som rören befinner sig på. Så långt ned i marken skulle ett regelrätt rörbyte bli svårt att utföra. Metoden som då används kallas relining eller rörinfodring och utförs av Aarsleff Rörteknik, ett svenskt dotterbolag i den danska Aarsleff-koncernen, i ett samarbete med Sh bygg. Projektet i sig är ett anläggningsprojekt som går under namnet schaktningsfri ledningsrenovering, eller ”No dig” för att låna en engelsk term.

I korta ordalag går relining ut på att man skjuter in en så kallad ”strumpa” i rörsystemet. Därefter härdas strumpan, det vill säga stelnar, under ett tryck av ånga. Slutresultatet blir ett nytt, tätt och självbärande rör som per automatik format sig efter de gamla ledningarna. Fodret, som alltså kallas för strumpa, levereras i containrar fyllda med is för att förhindra att materialet härdas i förtid. Därefter placeras en trailer där renoveringen ska påbörjas och materialet rullas upp på en axel i trailern för att kunna trycksättas och på så sätt vrängas ned i och vidare genom ledningen. I slutet på fodret fästs ett rep för att man vid rörens slut ska kunna få upp änden och avsluta processen.

Vanligtvis är fodret som Aarsleff använder sig av gjort av polyester, vilket brukar medföra en ganska skarp lukt av plast under processens gång. En sjukhusmiljö medför större känslighet och därför valde man inför detta projekt istället materialet epoxi, som är en typ av härdplast och mer eller mindre luktfri. Även relining med hjälp av ånga lämpar sig väl för miljöer där varsamhet och hänsyn till omgivningen är extra viktigt. Tekniken kräver nämligen en förhållandevis liten yta och endast ett fordon, den ovan nämnda trailern.

När Som hemma besöker projektet har Michael Karlsson och Sören Lindl från Aarsleff jobbat intensivt också över natten med processen. När infodringen väl är på plats kan de pusta ut för en stund då härdningen kan övervakas inifrån trailern. Michael och Sören är vana resenärer då de olika uppdragen tar dem runt stora delar av Sverige. Det är dock inte första gången som företaget samarbetar med Sh. Nyligen utförde de också ett gemensamt projekt på Stockholm Arlanda Airport.

– Det handlar inte om att ta jobb av varandra utan tvärtom, att vidga våra vyer och samarbeta, säger Anders Karlsson, arbetsledare på Sh och den som ansvarar för projektet.

Av projektet återstår nu att vänta tills härdningsprocessen är klar och därefter krypa ned de åtta metrarna via en brunn till rörens slut för att kapa änden på fodret. Det görs med hjälp av en repstege och är jobbigare än vad man kan tro. Vi undrar lite lättsamt hur man beslutar vems tur det är att klättra ned i ett avlopp. Singlar man kanske slant?

– Haha, nej! Det är så rättvist att jag och Sören helt enkelt turas om och klättrar ned varannan gång, avslutar Michael.