Urban Hedrén är platschef för Byggserviceavdelningens pågående renoveringsprojekt. Här förbereds för nya elinstallatiner, indragning av vattenburen värme och målning. Ljuskronan i mitten inväntar även den renovering.

Med varsam hand i Söderfors

Solen strålar och fåglarna kvittrar högt denna högsommaraktiga majdag i Söderfors, Uppland. Söderfors kyrka strålar ikapp med solen och det är inte mycket utifrån som avslöjar att en totalrenovering pågår. Det är först efter en titt på insidan som man blir varse…

SÖDERFORS KYRKA ÄR UPPFÖRD i nyklassicistisk stil och invigdes 1792 av ärkebiskop Uno von Troil. Kyrkan kom till på önskemål av brukspatronen A U Grill som ville förverkliga sin mors planer på att bygga en ny kyrka i Söderfors. Kyrkan är rappad såväl utvändigt som invändigt och allt som allt användes 13 000 slaggtegelstenar, 450 000 murtegelstenar, 750 läster kalk och 8000 lass sand för att färdigställa kyrkan. Man strävade efter att kyrkan skulle smälta in i den övriga bebyggelsen och därför valde man att placera tornet med dess dominerande höjd i östlig riktning. Inuti är kyrkan sparsamt dekorerad med bland annat altare, predikstol, herrskapsläktare och orgelläktare. I kyrkans ägo finns dock värdefulla föremål så som silverljusstakar, brudkronor och textilier.

När nu kyrkan genomgår en ansiktsupplyftning är det Sh:s Byggserviceavdelning som står för jobbet. Werket Arkitekter är de som driver projektet och på uppdrag av dem byter Sh all el samt drar in vatten och värme. För att kunna göra detta har också Sh:s Stenavdelning involverats för att schakta, demontera och återmontera delar av kyrkans golv. Därtill ska kyrkan målas om invändigt, vinden ska isoleras, fönstren renoveras och koret byggas ut samt tillgängliganpassas. Renoveringen involverar därför både målare, finsnickare, konservatorer, plåtslagare, urmakare och en antikvarie. Projektet är en delad entreprenad och på plats från Sh finns Christian Säfström i rollen som både arbetsledare och hantverksutförare av putsningsarbeten samt Urban Hedrén som i egenskap av platschef besöker projektet flera gånger i veckan.

– Projektet går mycket bra och enligt plan. Det är en fantastisk miljö att få arbeta i. Projektet präglas av ett lugn och skiljer sig från mängden på så sätt att arbetet får lov att ta tid, vilket är ganska ovanligt, säger Urban.

Som så många andra av Byggservice-avdelningens uppdrag är detta ett lite annorlunda projekt då kyrkan klassas som byggnadsminne och därför måste extra försiktighet råda vid renoveringen och i hanteringen av inventarierna, liksom att en antikvarie måste finnas på plats. Viktiga föremål är flyttade och inventarier så som orgeln och predikstolen är noggrant draperade och skyddade. Till kyrkan hör ett antal ljuskronor skänkta till kyrkan av både församlingsborna och brukspatronen A U Grill. Brukspatronen skänkte den stora kristallkronan som hänger i kyrkans mitt och planen var att även den skulle tas ned för att fräschas upp.

– Just nu hänger den kvar här och är istället ordentligt inplastad. Det fanns nämligen inte en enda person i hela landet som kunde ta emot den. I Sverige finns endast tre personer som sysslar med att renovera ljuskronor och alla var de fullbokade. En av dem finns på Gotland och planen är att den på sikt ska skickas dit, berättar Urban.

Renoveringen beräknas vara klar till första advent och fram till dess är kyrkan avstängd för allmänheten, även om nyfikna ortsbor då och då kikar in genom porten för att se vad som försiggår inuti. Kanske är de också nyfikna över vad som sker utomhus. Snart tar nämligen utvändiga renoveringsarbeten vid. Kyrkogårdens all el ska bytas ut, men det, det är en annan historia.

Källa: www.svenskakyrkan.se