Nu rullar Sh byggs första elbil

Nu rullar Sh byggs första elbil

Sh byggs första elbil levererades efter sommaren. Modellen är en Nissan e-nv200 skåp och den har också blivit snyggt stripad.

Det är bygg som ska prova den nya elbilen i sin verksamhet. Therese Westlund är entreprenadchef och en av dem som ligger bakom beställningen:

–Sh bygg arbetar för att sänka sin belastning på miljön. I verksamhetsplanen står det därför att företaget i den mån det är möjligt, ska fasa ut miljöbelastande bilar och ersätta dem med eldrivna. Vi provar nu bilen i vår verksamhet för att se hur modellen fungerar. Storleken på bilen motsvarar inte riktigt vad vår verksamhet är i behov av, men det är vad marknaden har att erbjuda i dagsläget och jag är glad för att vi kan hitta sätt att jobba på där vi kan minska belastningen på miljön.

Bilen laddas i ett vanligt vägguttag och laddas till fullt batteri på 12 timmar, vilket räcker för att köra 100–160 km enligt Nissan. Hur långt det går att köra beror dock på olika faktorer som till exempel hastighet och körsätt. På Sofielundskontoret finns sedan tidigare en laddstation för elbilar.