Foto: Pixabay

Naturens rättigheter – ett samarbete mellan Sh bygg, IFU Arena och Liljeforsskolan

Den 7 maj invigs konstutställningen Naturens rättigheter på IFU Arena. Av återvunnet material har barnen på Liljeforsskolan skapat konstverk på temat miljö och hållbarhet. Sh bygg samarbetar i projektet och deltar som jury i utställningen.

–För Sh bygg är det viktigt att de samarbetspartners som vi jobbar tillsammans med har hållbarhets- och miljöfrågor högt på agendan eftersom vi också har det. Vi försöker därtill att i vårt miljöarbete jobba tillsammans med aktörer också utanför vår egen bransch. IFU Arena har precis som vi miljöfrågor på sin agenda och därför ser vi dem som en mycket god samarbetspartner, förklarar Malin Eriksson, hållbarhets- och kvalitetsansvarig på Sh bygg.

Eleverna på Liljeforsskolan har fått bygga saker som de anser gynna naturen och fått bygga dem av återvunnet material. Några av eleverna har till exempel skapat ett konstverk som går under namnet ”Ubåt havsrensare” vilken ska plocka upp skräp ur havet och som drivs av solen.

– Det ska bli jätteroligt att få ta del av barnens tankar kring vad hållbarhet är. Kanske kommer det finnas bidrag som vi kan ta till oss av i vår bransch och som kan inspirera oss i vårt hållbarhetsarbete. Vår förhoppning kring utställningen är att det ska inspirera barnen till att tänka mer långsiktigt och hållbart; att allt inte måste vara nytt utan att man kan köpa begagnade saker eller ja, göra konst av återvunnet material. Vi hoppas också att barnen har tyckt att det varit roligt att få vara kreativa kring miljöfrågor. Vem vet, kanske kommer vi att få se framtidens nya stora miljögrej!, avslutar Malin Eriksson.