Jonny Lindström, Erik Sundén, Niklas Edehult, Viktor Jansson, Åke Lager och Tobias Isaksson har alla medverkat till att projektet Axfood blivit så lyckat trots den tidspress som rådit.

Projektet Axfood - när ansvar, kompetens och glädje blir succé

I april avslutade Sh bygg projektet med hyresgästanpassningen för grossistföretaget Axfood, ett projekt på uppdrag av Industrihus. Projektet beskrivs som fantastiskt lyckat.

Golven blänker, det välfyllda frysrummet är bitande kallt och hyllorna är till bredden fyllda med allt från konserverade paprikor till rapsolja i dunkar och påskharar i choklad. Uppflugna på varsina pallar står några ur Axfoods personal och hänger upp köksredskap medan regionchefen Veronica Pettersson och butikschefen Selda Cicek går runt i butiken för att kontrollera att allt hinner komma på plats innan den stundande invigningen.

Trots den febrila aktiviteten tar sig Selda tid att förklara varför hon tycker projektet varit så lyckat.

– Det har inneburit en stor trygghet för oss att ha Sh bygg på plats. Sh:s medarbetare har alltid varit närvarande och på så sätt har vi alltid kunnat diskutera och lösa eventuella uppkomna problem på en gång. Något värsta scenario har därför aldrig uppstått. Jag måste säga att Sh verkligen är ett lösningsorienterat företag.

Det är platschef Åke Lager som tillsammans med sina medarbetare har lett projektet till framgång. Projektet har varit omfattande och har invändigt inneburit nya golv, rör och ventilation samt byggnation av en ny kontorsdel, ett nytt lager, frysrum samt kassarum med tillhörande installationer. Taket har fått ett nytt ytskikt samt solfångare. Sh Asfalt har också lagt nya ytskikt på golven med hjälp av den egna asfaltsprodukten S-hard.

Vidare har Sh även byggt om lasthusen samt byggt till ett kundvagnsgarage vid entrén. Övriga utvändiga arbeten har bestått i nya dagvattenledningar, markhöjningar samt asfaltering på kundparkeringen och runt lastkajerna.

Säkerhetsaspekten har genomgående varit viktig i projektet. Exempelvis har ytterväggarna fått dubbla plåtlager och utrymmet där alkoholhaltiga drycker förvaras har dessutom dubbelplåt i taket samt galler för ventilationssystemet.

På grund av en något fördröjd byggstart har projektet varit tidspressat men omfattningen och den höga säkerheten till trots avslutade Sh ändå projektet i tid. Platschef Åke Lager förklarar varför:

– Vi har hållit ihop det bra helt enkelt. Vi på Sh är kunniga och vi omger oss med kunniga människor. Det skulle aldrig fungera annars. Tillsammans med beställaren är vi ett team som alla sitter på samma tåg ända tills resan är slut. Ett bygge är inte något självspelande piano, det är något man verkligen måste driva tillsammans.

Anders Jansson, projektledare på Axfood bekräftar det goda samarbetet:
– Sh har framfart på sin verksamhet skulle man kunna säga. Dyker det upp ett problem under projektets gång tar Sh snabba beslut på plats och löser problematiken. Detta trots den sena projektstarten. Jag har sett hur många av Sh:s medarbetare jobbat mer än sin ordinarie arbetstid för att lösa problem och hinna kapp i projektet. Det är ett stort plus.

I slutskedet av ett projekt gör Sh alltid en uppföljning för att utvärdera projektet som helhet. Utvärderingen tillsammans med Industrihus visar att även de är mycket nöjda. Niclas Nilsson, projektledare på Industrihus, berömmer Sh:s förmåga att slutföra projektet trots den svåruppnåeliga tidplanen. Han lägger också till att Sh utmärker sig i arbetsmiljöfrågor samt att vid eventuella problem ta fram alternativa lösningar som både är bättre och billigare än de som var tänkta inledningsvis.

Som mest har 55 man varit involverade i projektet. Såhär i slutskedet är endast ett fåtal yrkesarbetare kvar för att ta hand om de sista detaljerna. Även de är nöjda med projektet och tycker att samarbetet har fungerat bra.

– Dock har vi stött på lite oväntade grejer under projektets gång. Till exempel har vi fått göra en del extra rörjobb men även det löste vi ju inom tidsramen, fyller Tobias Isaksson, vd för Sh Asfalt, i.

– Faktum är att vi är så samspelta när vi arbetar att vi knappt behöver prata med varandra. Det är ju nästan lite sorgligt att projektet nu är slut, avslutar Åke.