Samarbete är den bästa vägen

Samarbete är den bästa vägen

I torsdags höll Sh-akademin i samarbete med Landstingsservice ett seminarium på temat Vad är partnering? Ett 40-tal konsulter och arkitekter kom för att lyssna på Jonny Gustavsson från kompetensutvecklingsföretaget Urkraft, projektchefen för Landstingsservice Sören Hill samt Sh byggs Fredrik Malmberg, Crister Isaksson och Per Almgren. Seminariet blev uppskattat och under den avslutande paneldiskussionen tog många tillfället i akt att ställa frågor och utbyta idéer och tankar kring den alltmer populära arbetsformen.

Begreppet partnering har sitt ursprung i 80-talets USA. I ett försök att minska antalet tvister i domstolar introducerade US Army Corps (ung. Förenta Staternas arméingenjörkår) arbetssättet vilket innebar att kostnaderna för offentligt upphandlade anläggningsprojekt kunde minskas. Modellen har därefter spridit sig över världen och är till och med obligatoriskt vid upphandling av byggprojekt finansierade av statliga medel i både Storbritannien och Danmark. I Sverige introducerades arbetssättet i slutet av 90-talet som ett sätt att både förbättra arbetsmiljön, sänka kostnaderna och effektivisera produktionen.

Trots att begreppet alltså funnits i Sverige i dryga femton års tid saknar byggsektorn en accepterad definition av partnering som beskrivs i termer som nära-, tidig eller utökad samverkan, kundsamverkan eller förtroendeentreprenad. Det är dock viktigt att veta att partnering inte är en ny entreprenadform utan helt enkelt en samverkansform, ett arbetssätt.

Jonny Gustavsson som arbetat med organisationsfrågor sedan 1999 ställde frågan till deltagarna varför de tror att sättet att jobba i partnering växer? ”Det är ett trevligare sätt att arbeta. Man kommer överens redan från början och därför uppstår färre konflikter. Dessutom attraherar arbetssättet yngre människor som är vana att samarbeta” löd några av svaren.

Jonny instämde och menar att vi människor i grund och botten är samarbetsinriktade och därför tycker han att det är ett arbetssätt som passar alla. Sören Hill som under många år arbetat som projektchef för Landstingsservice och med begreppet partnering tycker att det är viktigt att ta tillvara den kompetens som finns.
– Vi vill hjälpa till och utveckla byggprocessen. Utlovade tider och budget till utlovad kvalitet utan tvister är vad vi vill ha. Ingen vinner i längden på att bråka.

Crister Isaksson, affärsområdeschef på Sh bygg anser att partnering är ett utmärkt sätt för att hitta gemensamma lösningar.
– Vi är ett byggföretag med bullrig verksamhet. Att jobba i en sjukhusmiljö, som vi gör i och med vårt partneringavtal med Landstinget, innebär att vi hela tiden måste hitta nya och anpassade lösningar. Vi måste bygga men samtidigt får vi inte störa den ordinarie sjukhusverksamheten. Att arbeta i partnering passar därför utmärkt i en sådan miljö, avslutade Crister.

Efter den avslutande paneldebatten samlades deltagarna till middag med ytterligare möjligheter att disktutera begreppet vidare.

Sh bygg har definierat ett eget förhållningssätt till partnering som lyder:

Partnering är ett nära samarbete präglat av öppenhet, förtroende och ansvar baserat på gemensamma mål och ömsesidiga intressen. Ett bygg- eller anläggningsprojekt genomförs med en tidigt etablerad och gemensam organisation i vilken yrkesskicklighet och kompetens hos deltagarna tillvaratas från start till färdigställande.