Sh bygg på stentufft uppdrag

Sh bygg på stentufft uppdrag

I Uppsala domkyrka pågår just nu ett gediget renoveringsarbete. Såväl renovering av Sveriges största kyrkfönster som anpassningar via ramper pågår. Sh byggs stengrupp är involverade i renoveringsarbetena. Vad passar väl bättre för ett företag som 1923 inledde sin verksamhet som just ett stensätteri?

Sten har alltid varit lite av en paradgren för Sh bygg och är så fortfarande. Hantverkskunnandet inom företaget är gediget vilket resulterar i att Sh kan bidra med fördjupad yrkeskunskap vid kulturprojekt av den dignitet som en renovering av Uppsalas domkyrka innebär.

I Domkyrkan pågår nu, och under en lång tid framöver, renoveringar av kyrkans fönsterpartier. Just nu renoveras det som kallas för Sonens fönster och som med sina 119 kvadratmeter är Sveriges största kyrkfönster. För Sh:s del innebär projektet att Stengruppen hjälpt till att sänka nivån på de solbänkar av sten, det vill säga underdelen på fönstret, som finns i anslutning till fönstren.

Vidare utförs parallella tillgänglighetsjobb där Sh är involverade i att förflytta en tidigare lagd stenramp till ett nytt läge liksom att tillverka en ny på motsatta sidan. Det hela handlar om en anpassning av stengolvet för att förbättra för verksamhetens möbleringar. Att tillverka en ny ramp utifrån en så gammal förlaga som domkyrkans stengolv har varit lite av en utmaning, men Rommy Resch, platschef för Sh byggs stengrupp, har i sin egen stenverkstad sågat till nya plattor av röd och mörkgrå kalksten som nu ska läggas i ett särskilt schackmönster. Därefter ska kantprofiler göras på de nya trappstegen.

Som så ofta när det gäller gamla och anrika byggnader döljer sig spännande saker under mark. Denna gång har inte varit ett undantag. Sh Byggs stenarbetare Arnold Forgács lyfte rutinmässigt på en stenplatta i golvet och upptäckte ett gammalt och hittills okänt fragment av en äldre gravhäll. Arkeologer från Upplandsmuséet underrättades och kom för att dokumentera fyndet. Fragmentet får dock tryggt ligga kvar på samma ställe. Viktor Wadelius, från företaget Svensk klimatstyrning och som leder projektet i domkyrkan, berättar att alla sådana här fynd har ett stort kulturhistoriskt värde och varje fynd dokumenteras, noteras och ritas in för att man framöver ska ha koll på var de ligger.

– Det är sådana här jobb som är de allra roligaste, just för att byggnaderna är så gamla. Även om vi nu tillverkar nya delar till kyrkan vill vi ändå kunna behålla en gammal prägel, avslutar Rommy Resch.