Uppsala – där går livspusslet ihop

Uppsala – där går livspusslet ihop

Temat för årets Relationsdag i Uppsala var ”Uppsala växer”. Dagen arrangerades för tionde året i rad av Relation AB på Uppsala konsert & kongress och inleddes med ett samverkansseminarium mellan oss på Sh bygg samt Lindahls advokatbyrå, Uppsalahem, Nordea, Uppsala kommun och Länsstyrelsen i syfte att svara på frågan ”Vad är en attraktiv stad?”.

Moderator Göran Cars inledde med att presentera sex generella markörer för en stads attraktivitet:

• 1.Infrastruktur
  • 2.En fungerande bostadsmarknad
  • 3.Förmågan att förstå nya värderingar
  • 4.Förmågan att förstå att näringslivet inte växer per automatik
  • 5.Ett politiskt ledarskap som kan svara på frågan ”Vart är vi på väg?”
  • 6.En tydlig platsmarknadsföring

Därefter fick debattörerna ta vid och diskutera hur vi får Uppsala att bli en än mer attraktiv stad. Kommunalrådet Erik Pelling (S) som också är ordförande i plan- och byggnadsnämnden menar att vi ska vara stolta över det faktum att Uppsala är Sveriges fjärde storstad och att här har under en period flest bostäder byggts per capita i hela landet. Däremot måste bilden som finns av att Uppsala är en något sömnig stad, vilken man kommer hit till för att plugga för att därefter lämna, förändras.

– När jag flyttade hit var det inte göteborgarna som frågade hur jag kunde flytta till Uppsala, utan uppsalaborna som ifrågasatte hur jag kunde flytta hit. Att skapa en bild av Uppsala som en attraktiv stad är ett ansvar som ligger på oss själva. Det är något vi måste göra tillsammans, sade Christer Svensson regionchef på Nordea.

Mats Norrbom, stadsbyggnadsdirektör på Uppsala kommun, ser framför sig ett Uppsala som på samma gång är en storstad men med den lilla stadens närhet. En stad som därtill bör fortsätta profilera sig som den kunskapsstad det faktiskt är – här är nära till framgång, menade han.

Men hur ska man då gå tillväga mer konkret utan att hamna i att diskutera klassiska floskler för att Uppsala ska bli attraktivare? Jan Åman, skribent och kolumnist poängterade att det är viktigt att inte bara diskutera stora ingrepp så som bostadsbyggande som attraktivitet utan också bygga attraktiviteten genom att lyfta fram det lilla i sammanhanget. Han drog paralleller till Strängnäs där till exempel en liten ostaffär rönt stor uppmärksamhet. Anette Frumerie, vd på Besqab poängterade det faktum att Uppsalas attraktivitet inte ligger i att bli ett nytt Stockholm utan att man faktiskt ska bevara det man har. I Uppsala är det nämligen fullt möjligt att få ihop livspusslet då allt ändå är så nära, avslutade Anette.

Panelen var sammanfattningsvis rörande eniga om att Uppsala är en stad som har allt. Det som gäller är alltså att finna ett framgångsrikt sätt att förpacka och förmedla bilden av en stad i stark expansion och med goda investerings- och utvecklingsmöjligheter.