Nya styrelseledamöter i Sh bygg, sten och anläggning AB

Nya styrelseledamöter i Sh bygg, sten och anläggning AB

Vid Sh bygg, sten och anläggning AB´s bolagsstämma den 1 mars valdes Jan Malmberg och Sophia Mattsson-Linnala in som nya styrelseledamöter. Till ny styrelseordförande valdes Maria Ingelsson, tidigare styrelserepresentant. Hon ersätter Torbjörn Wennberg. Anki Norrström och Torbjörn Wennberg avgår. Sh byggs styrelse är sedan många år jämställd med lika många kvinnor som män, och i maj tillträder Dalia Ramzi som företagets första kvinnliga vd.

Maria Ingelsson är jurist i grunden och var tidigare advokat och delägare på Advokatfirman Lindahl, där hon rådgav klienter i fastighetsfrågor. Som advokat var hon engagerad i branschens utveckling och modernisering och deltog bland annat aktivt i debatten om hur advokatyrket kunde bli mer jämställt. Sedan 2015 bor hon i Silicon Valley, Kalifornien, där hon arbetat med juridik och HR på innovativa och snabbväxande startups inom tech och digitalisering. Maria har suttit i Sh bygg´s styrelse sedan 2017 och är även styrelseledamot i lågpriskedjan Rusta.

Sophia Mattsson-Linnala har lång erfarenhet från fastighetsbranschen och har en bakgrund som ekonom. Hon har tidigare arbetat med ekonomi- och finansfrågor bl a på Svenska Bostäder och SABO samt varit verkställande direktör för bl a Botkyrkabyggen, Sollentunahem, Huge Fastigheter och Rikshem. För närvarande är Sophia ordförande i Kommissionen Läge och kvalitet i hyressättningen (en del av januariöverenskommelsen) och styrelseledamot i Adapteo och Anders Bodin Fastigheter.

Jan Malmberg har erfarenhet från finansiering, riskhantering, kapitalförvaltning, bolags-och ekonomistyrning. Han har arbetat med ovanstående under de senaste 25 åren i Falu och Uppsala kommuner i roll som ekonomichef/-direktör samt nu som VD i ett försäkringsbolag. Jan har och har haft en rad ideella uppdrag som revisor i samfällighet, ordförande i en pensionsstiftelse, ordförande i en golfklubb, och är utbildad civilingenjör med inriktning Investerings- och finansieringsteori samt produktionsplanering och -styrning.

I snart 100 år har vi satsat på långsiktigt och ansvarsfullt byggande. Som ett av Sveriges absolut äldsta entreprenadföretag är vi på Sh stolta och tacksamma över förtroendet att få vara med och bygga din framtid.

Lars Svensson

Koncernchef Koncernchef, Aktiebolaget Sven Heribert 070-592 71 10