Rekordomsättning och bra resultat för Sh bygg 2016

Rekordomsättning och bra resultat för Sh bygg 2016

När alla siffror gåtts igenom och årsredovisningen är fastställd kan Lasse Svensson, ägare och vd för Sh bygg, sten och anläggning AB konstatera att resultatet är mycket bra och omsättningen rekordhög, närmare 944 Mkr kronor.

Efter ett händelserikt år med framgångar och utmaningar levererar Sh bygg ett utmärkt resultat på 3,2 % av omsättningen. Både anläggning och bygg har gått starkt, även om nybyggnad hackat en del.

– Jag är oerhört nöjd med utfallet och är stolt över företagets medarbetare som levererat över det långsiktiga resultatmålet. Vi har haft det jobbigt på vår nybyggnadssida men tillsammans har vi konsoliderat byggverksamheten så att vi nått det goda resultatet säger Lasse.

Året startade med en stark orderbok och 2017 börjar med en lika stark sådan. Satsningen på partnering och samverkansentreprenader har givit goda resultat. Bland annat har flera kulvertar färdigställts för Landstinget i Uppsala, liksom även Sh byggs första miljöbyggnad Guld – ett tekniskt avancerat bygge i utmanande miljö.

– Att arbeta nära i dialog med kunden kombinerat med vår förmåga att arbeta i svåra och utmanande miljöer gör oss till en god samarbetspartner om man ska bygga svåra projekt fortsätter Lasse, att vi nu bygger en mycket avancerad akvarie- och besöksanläggning på Skansen i Stockholm är ett bevis för det.

Sh bygg arbetar från Stockholm norrort och hela vägen upp till Östhammar där den långsiktiga satsningen givit resultat och under 2017 byggs bland annat den nya Frösåkersskolan i partnering. Som ett av Sveriges äldsta familjeägda entreprenadbolag har Sh bygg valt att arbeta så långt det bara är affärsmässigt möjligt med egen anställd personal. Ett ovanligt beslut då trenden på marknaden går mot inhyrning och användning av underentreprenörer.

– Det är en olycklig trend vi ser i branschen med många oseriösa företag som utnyttjar arbetskraftsimport och enskilda människor. De som kommer hit för att jobba är oftast motiverade och engagerade, drivna och gör ett bra jobb. Dock utan att kunna och veta om de regler och krav som gäller. I denna grupp är olyckstalen högre och arbetsmiljön sämre. Det är inte okej menar han. För mig är det viktigt att vi arbetar med egen personal. På så vis kan vi ta ansvar för stora projekt, hålla kvalitet och säkerställa god arbetsmiljö.