Sh bygg räddar damhockeyn

Sh bygg räddar damhockeyn

Almtunas damlags säsong är räddad. Uppsalaföretaget Sh bygg, som redan sponsrar Almtuna, säkerställer att damlagets ekonomi klarar den resterande säsongens kostnader, inkluderat kvalspel.

– När vi förstod damhockeyns svåra läge var det ett enkelt beslut att gå in och stödja laget ekonomiskt, säger Lars Svensson, vd och ägare till Sh bygg.

Bedömningen är att Almtunas damlag behöver ett tillskott på 140 000 kronor för att säkerställa att den innevarande säsongen kan slutföras. Uppgörelsen mellan Almtuna och Sh bygg innebär att Sh per omgående betalar 50 000 kronor för att damlaget ska kunna lösa sina akuta kostnader. Sedan har Almtuna tid på sig att på egen hand sälja sponsorupplägg för att täcka upp den resterande kostnaden på 90 000 kronor för årets säsong.
– Men Sh bygg garanterar damlagets fortsatta säsong. Det innebär att vi är beredda att betala upp till 90 000 kronor ytterligare om klubben inte lyckas hitta andra intäkter, säger Lars Svensson.
Almtuna är satta under rekonstruktion vilket också gör att en sponsor, som i det här fallet Sh bygg, kan öronmärka vad sponsorpengar som betalas till klubben under rekonstruktionen ska användas till. Och Sh:s beslut är att de pengar som nu betalas till klubben oavkortat ska tillfalla damlaget.
– Jag tycker att det finns tydliga paralleller mellan byggbranschen och svensk hockey. I vår bransch är det alldeles för få kvinnor som arbetar, vi måste helt enkelt bli bättre på att attrahera kvinnor med vad byggbranschen har att erbjuda. Och jag tror att svensk hockey generellt står inför samma utmaning. Därför var det ett enkelt beslut att nu gå in med pengar, som är öronmärkta för damlaget, säger Lars Svensson.