Kungsholmens brandstation. Bildkälla: Stockholm stad. Fotograf: Lennart Johansson

Sh bygg, sten och anläggning AB tar sig an att renovera anrik brandstation

Den 24 januari signerades avtalet mellan Stockholm stad och Sh bygg, sten och anläggning AB. Uppdraget innebär att Sh bygg, sten och anläggning ska ta sig an att renovera den anrika brandstationen på Kungsholmen.

Kungsholmens brandstation byggdes på 1930-talet och under åren har endast mindre renoveringar gjorts. Brandstationen är i stort behov av en omfattande byggnadsteknisk upprustning, men även anpassningar för att effektivisera brandförsvarets arbete och förbättra arbetsmiljön.

Sh bygg, sten och anläggning har tidigare expertkompetens av att renovera anrika byggnader där bland annat Godisfabriken i Gävle och Kungl. Vetenskapsakademin finns med på listan. Kungsholmens brandstation är grönklassad enligt Stadsmuseums klassificering, vilket är den nästa högsta kulturhistoriska klassningen. Därför kommer arbetet utföras med stor hänsyn till byggnadens kulturhistoriska och arkitektoniska värden.

I korthet vad projektet kommer innefatta:

• Renovering av huvudbyggnaden för att koncentrera verksamhetens lokaler för snabbare utryckning
  • Bättre lokaler för hantering av smutsig och kontaminerad utrustning
  • Anpassningar av personalutrymmen
  • Byte av all el, värme, vatten och ventilation för att skapa en mer hållbar byggnad
  • Renovering av byggnadens fasad, tak och fönster

Kungsholmens brandstation är en av tre brandstationer i Stockholms innerstad. Brandstationen har ett geografiskt ansvar som sträcker sig över ett stort område. Stationen invigdes 1931 och har idag 45 medarbetare i operativ tjänst samt en brandinspektör. Förutom räddningstjänstuppdrag ansvarar även stationen för länets räddningsdykning med länets övriga räddningstjänster.

Tillsammans bygger vi morgondagens samhälle!

I 100 år har vi satsat på långsiktigt och ansvarsfullt byggande. Sh bygg, sten och anläggning är ett av Sveriges äldsta familjeägda entreprenadföretag med rötterna i Uppsala.

Sh bygg har kontor i Uppsala, Upplands Väsby, Enköping och Västerås. Vi jobbar med stora som små projekt runt om hela Mälardalen!

Peter Furness

Regionchef - Stockholm Affärsområde bygg - Stockholm +46739947430